Nordmenn elsker sportsutstyr, og Norge er fortsatt regjerende verdensmester i salg av sporstutstyr per innbygger.

Til tross for valutasmell og svakere økonomisk utvikling, fortsetter aktørene i den norske sportsbransjen totalt sett å vokse.

Det fremgår av kvartalsoversikten fra bransjeorganisasjonen Sportsbransjen AS tirsdag.

I årets andre kvartal opplevde bransjen en omsetningsvekst på 7,7 prosent, mens totalveksten i første halvår ender på 6,5 prosent sammenlignet med samme periode ifjor.

- Vi ligger nå foran rekordåret 2015. Det er fortsatt trendy å være sporty, sier administrerende direktør Trond Evald Hansen i Sportsbransjen AS en en pressemelding.

Selv om sportskjedene for første gang omsatte for over tre milliarder kroner i løpet av årets første og andre kvartal, er det «ikke utelukkende Klondyke-følelse som preger bransjen», ifølge Hansen.

Den svake norske kronen har gitt bransjen utfordringer med lavere inntjening innenfor flere segmenter, forklarer han.

Blant annet Bergans-sjef Leif Holst-Liæker i Bergans, som importerer store deler av varene, fått kjenne dette . Ifjor økte omsetningen til sportsklærprodusenten vel fem prosent, men resultatet før skatt endte med 17,3 millioner i minus.

Les også: – Vi ser at vi var for snille med våre kunder, rett og slett

Svikt i «Birken-segmentet»

I tillegg falt salget innenfor et viktig segment, forklarer Hansen i Sportsbransjen.

– «Birken-segmentet», på særlig kostbare terrengsykler er noe fallende, ifølge Hansen.

Hvor mye «birkebeinerne» har sviktet denne sommeren, har han ingen nøyaktige tall på.

– Men jeg har ringt rundt til nesten alle kjedelederne og alle sier det samme: det selges fortsatt mye sykler, men det er åpenbart at Birken-segmentet med de dyre terrengsyklene og sånne halvgærninger som meg - midt i førtiårene og med god økonomi - er en god del ned, sier Hansen til DN.

Dette tror han kan ha sammenheng med den øvrige trenden som viser at stadig færre deltar i sykkelritt nå enn før.

Les også: Flere sykler, færre sykler Birken

Samtidig sier Hansen at en svekket krone kan spille inn også her.

– Det er de store og dyre segmentene som kjenner valutasvigningene mest. Sykkelsegmentet med sykler opptil 100.000 kroner merker det helt klart når valutaen slår så kraftig ut på allerede dyre produkter. Da blir man sårbar, mener Hansen.

Han utelukker ikke at enkelte sykkelmodeller har blitt 10-12 prosent dyrere i løpet av de siste månedene.

Vil ha lette fjellsko

Årets store salgsvinner dette sommerhalvåret ble friluftsliv-segmentet.

– Folk bruker mer penger på å komme seg ut på tur og i fjellet. Det ser vi på salget av telt, soveposer og liggeunderlag, forklarer Hansen.

Andre småvarer og turtekstiler som ull, sokker og skalljakker har også gått unna.

– Men lette fjellsko var gjengangeren. De har fått et stort løft, sier Hansen.

 

Les også: - Prisene vil fortsette å øke for konsumentene en stund til dnPlus

Zlatan blir spillinvestor

Slik tror han fremtidens treningsteknologi blir  

 

Se DNtv:

Med denne nye teknologien håper de å gjøre norske skiløpere enda raskere
Det handler om mest energieffektive staketak, forklarer Gøran Paulsen ved Olympiatoppen.
00:50
Publisert:

Slik blir du klar for Oslo Maraton
Anders Aukland gir deg sine beste tips til langløp.
01:43
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.