Det nye selskapet blir en realitet etter at markeds - og analyse-byrået MRG kjøpte Tibe. Les også: MRG kjøper reklamebyrå.
Selskapene vil gå sammen i et nytt selskap, som ifølge Dagens Næringsliv får navnet Spits. Etter planen skal det nye selskapet børsnoteres i november.
Spits skal være et selskap basert på både markedskunnskap og utøvende og rådgivende virksomhet.
Vil bli som Schibsted
Erlend Stefansson, tidligere Virtual Garden-sjef, blir administrerende direktør i Spits.
Ambisjonene til Spits, et navn som spiller på spisskompetanse, er å danne et fagmiljø som kombinerer kompetanse på kommunikasjon, omdømme og analyse.
– Samtidig ser vi på Spits rolle som litt lignende den Schibsted spiller i mediebransjen. Vi har både ambisjoner i Norge og Norden, sier Stefansson til DN.
Nå det nye selskapet går på børs i november vil MRG selger seg ned til under 50 prosent i Spits, mens dagens eiere i Tibe og Virtual Garden blir blant de andre eierne.
Kutter gjerne sigarer
Terje Heggem, som blir både storeier og styremedlem i Spits, har tidligere vært skeptisk til mange Oslo-baserte reklamebyråer og forklart deres gigantunderskudd med pervertere lønninger og høy sigarføring.
Han slår seg likevel sammen med Virtual Garden.
– Jeg står ved alle mine tidligere uttalelser. Vi klipper stadig sigaren kortere hos folk. Virtual Garden har vært gjennom en prosess og fått en ryddigere holdning til økonomi. Og hvis det er noe vi kan bidra med rent bedriftskulturmessig, er det holdningen om å prestere først og fordele etterpå. Det er en erkjennelse jeg tror de fleste i Spits-system har nå, sier Heggem til DN.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.