Det skal være klart etter forhandlinger mellom Mediebedriftene, Kulturdepartementet og Finansdepartementet, skriver Klassekampen.
Etter det avisen kjenner til innebærer forslaget at momsen på digitale aviser blir satt ned fra 25 til 8 prosent, mens papiravisene vil få momsfritak i ytterligere fem år. Etter denne overgangen blir det plattformnøytral lavmoms på 8 prosent for alle aviser.
- Med forbehold om at dette er en skisse, og at forslaget skal gjennom forhandlinger i regjeringen, vil jeg si at det er en godt utgangspunkt, sier leder i familie- og kulturkomiteen på Stortinget, Svein Harberg (H), til Klassekampen.
Han sier at han håper forslaget vil gi papiravisene en mulighet til å klare seg.
- Samtidig som skissen kan fremskynde en digital overgang, som uten tvil vil komme i alle fall, sier han.
Jobber for nullmoms
Flere i bransjen har vært svært kritiske til innføring av moms på papiraviser. Ikke bare av prinsipielle årsaker, men fordi journalistikken er under press.
- Vi må vurdere effekten underveis, men intensjonen er i alle fall god. Det er viktig å få på plass ordninger som kan føre annonsepengene tilbake til redaksjonene og styrke dem, sier Harberg.
Frps Ib Thomsen mener den foreslåtte løsningen er god, men ikke optimal. Han sier Frp fortsatt vil jobbe for nullmoms,
- Vi vil kjempe for det, helt til budsjettet er lagt frem. Teoretisk er det flertall for nullmoms på Stortinget, sier han.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.