Onsdag ble leserne av lokalavisen I Tromsø møtt av få lokale nyheter. Førstesiden var nemlig prydet av en helsides reklameannonse for hotellkjeden Clarion, som har fått stor boltreplass til å reklamere for sine juleshow.

Men annonsen vil fungere mot sin hensikt, tror tidligere redaktør i Fredrikstad Blad og tidligere faglærer i journalistikk ved Institutt for Journalistikk, Gunnar Bodahl-Johansen.

- Dette er ikke god reklame. Annonsen skaper utvilsomt oppmerksomhet, men i neste omgang vil den skape irritasjon - både overfor avisen og annonsøren, sier han og utdyper.

- Når leserne forventer å få presentert redaksjonelle nyheter, som er grunnen til at de holder lokalavisen, og når du da misbruker førstesiden og tilbyr dem en forside som er en reklameplakat, er min erfaring at troverdigheten til både avisen og annonsøren svekkes.

Denne forsideannonsen ble felt i 2014.
Denne forsideannonsen ble felt i 2014. (Foto: SKJERMDUMP/FORSIDENE.NO)

Ikke ulovlig

Også på nettsiden har hotellkjeden plassert reklamebannere rundt det redaksjonelle innholdet til avisen.

Men ingen av disse annonsene bryter med retningslinjene i Redaktørplakaten eller Vær Varsom-plakaten.

- Man kan produserer så mange og store annonser man vil. Det er ingen presseetiske regler for dette. Men man skal gjøre det veldig klart for leseren hva som er redaksjonelt innhold og hva som er annonse. Dersom det er utydelig for leseren, kan dette klages inn til PFU, sier generalsekretær og sekretariatsleder Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund.

Hun trekker frem den finske avisen Helsingin Sanomat som et eksempel på en avis som har gjort det til en vane for leserne å bli møtt av helsides annonser på forsiden.

- Det er en finsk, kvalitets tabloidavis som har hatt annonse på forsiden i flere år. Dette er innarbeidet, og leserne er vant til det. I Norge er derimot dette usedvanlig uvanlig. I fjor hadde Haugesunds Avis en helsides annonse for et bilmerke. Mange trodde avisen var et reklamebilag og la det bort. Dette skapte misnøye både blant leserne og de redaksjonelt ansatte, sier Løken Stavrum.

Inntektskilde

Generalsekretæren finner det likevel merkelig at abonnementsaviser i Norge ikke benytter forsiden i større grad til nettopp annonser.

- Det er helt innenfor presseetikken - så lenge det er klart for leseren at det er en annonse de får. Jeg synes det etter hvert er rart at ikke abonnementsaviser bruker annonsene på forsiden i større grad.

- Tror du det vil bli mer utbredt å ha helsides annonser på forsiden fremover?

- Å innarbeide forsiden som et annonsemedium er en prosess som tar tid. Når avisen er i et så krevende marked, vil jeg si at det er dristig. På en annen side er det et realt og tydelig forsøk på å bruke tydelige annonser som inntekstkilde, sier Løken Stavrum.

NYE TANKER: Ansvarlig redaktør Jonny Hansen i I Tromsø mener mediebransjen må tenke nytt.
NYE TANKER: Ansvarlig redaktør Jonny Hansen i I Tromsø mener mediebransjen må tenke nytt. (Foto: Sigbjørn Sandsmark)

Nye grep

På sine nettsider skriver redaktør Jonny Hansen i I Tromsø hvorfor han har valgt å la en annonse pryde dagens forside.

– Vi må våge å ta ukonvensjonelle grep for å utvikle oss og tilpasse oss den nye mediebransjen. Valget er gjort ut fra at avisbransjen er under sterkt økonomisk press, men også fordi annonser er godt stoff, forklarer han.

Hansen sier han er forberedt på at det blir «styr» og kritikk, men understreker at han ikke mener det er noe problem å gjøre førstesiden i papiravisen til en annonse.

- Annonser har alltid vært en viktig del av papiravisen, ikke minst fordi de også gir en god miks av stofftilbud til leserne.

- Hvor mye betalte annonsøren for forsideannonsen?

- Det oppfatter jeg som rent anliggende mellom mediehuset I Tromsø og annonsøren. Men vi har ikke gitt bort forsiden gratis, for å si det sånn.

Hansen har foreløpig ingen planer om å vie flere forsider til helannonser.

- At vi én dag har valgt å vie hele forsiden til dette, er et forsøk for å se om det er mulig å gjøre det på denne måten. Vi har ingen planer om å gjøre det på nytt igjen, men ser ikke bort fra at utviklingen gjør at vi må endre noen gamle holdninger.

- Er du ikke redd for å skape irritasjon blant leserne?

- Jeg opplever ikke at leserne har gitt særlig med tilbakemeldinger. De telefonene jeg har fått har i stor grad vært postitive. Det er bransjen som er mest negativ, sier Hansen til DN.

Visker ut grenser

Bodahl-Johansen, som har arbeidet med journalistikk i hele sin yrkeskarriere, mener derimot grensen mellom tekst og reklame er i ferd med å viskes ut.

- Vi ser det gjennom de tekstlike annonsene. På de fleste nettsidene ser man at annonsene har overtatt det redaksjonelle uttrykket ved å bruke titler, ingresser og bilder på samme måte som de redaksjonelle. Det er det hele konseptet går ut på, å lede leserne inn i en tekst hvor de tror at det de leser er redaksjonelt, hevder han.

LES OGSÅ: Satte ny verdensrekord i planken

– Kylling-bakterier kan smitte etter steking(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.