TVNorge har funnet formelen for å holde på folk gjennom søndagskvelden. En suksessrekke med «71° nord – Norges tøffeste kjendis», «Neste sommer» og «Thomas Giertsen: Helt perfekt». De tre seriene har alle rundt en halv million seere i snitt de tre første episodene, og alle tre har vokst med cirka 100.000 seere sammenlignet med seersnittet for forrige sesong.

– Vi har fått en kjempestart på søndagsrekken vår. Alle disse programmene leverer rekordsterke seertall, sier Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i TVNorge og Discovery Networks.

Med det ser langt fra like lyst ut resten av uken. Flere av nysatsingene kan bare vise til middels eller dårlig seeroppslutning. Espen Eckbos nye humorshow «Mellom bakkar og berg» gjør det greit med et snitt på 270.000 seere så langt, mens «Aamodt og Kjus på bortebane» og slankeprogrammet «The Biggest Loser Norge» ligger noe over 200.000 seere i beste sendetid. Verst har det gått med programmet «Boligkrise», som ble tatt av luften etter bare to episoder.

«Godt forberedt»

For konkurrenten TV 2 er historien noe av den samme. Fredag har kanalen gode seertall på musikkonkurransen «The Voice» og «Senkveld». Lørdag har over 700.000 sett «Hver gang vi møtes». I ukedagene har det vært noen suksesser, som «Tjukken og Lillemor» og ikke minst dramaserien «Frikjent». Men flere av kanalens nysatsinger har fått færre seere enn håpet. Programmer som «Dropped», «Fjellflørt», «Tørnquistklubben» og «En kveld med Kloppen» har levert under det TV 2 satser mot i beste sendetid. «Mitt Dansecrew» skuffet også.

Så langt i år faller TV 2-gruppens seerandeler med åtte prosentpoeng. Men TV 2 måles mot februar 2014, da det ble satte seerrekorder med sendinger fra OL i Sotsji.

– Vi har vært særdeles godt forberedt på å komme langt unna de tallene vi opplevde i den fantastiske OL-måneden ifjor. Men vi er jo bare halvveis i vårsesongen, og har mange premierer som kommer utover våren. Vi føler vi har veldig gode ting på gang, sier kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl i TV 2.

NRK er årsaken. Statskanalen har hatt en særdeles god start på året, med enorm seeing på tre verdensmesterskap i vintersport. Men også en rekke andre programposter, noen av dem gamle og kjente, har tiltrukket store seerskarer. Gullrekken, med «Nytt på Nytt» og «Skavlan» har økt seertallene fra 2014 til 2015 med fem-seks prosent. Tre programposter, «Nytt på Nytt», Mesternes mester» og dramaserien «Kampen om Tungtvannet» har alle godt over 1.1 millioner seere i snitt. NRK har vist 51 programmer som har fått over en million seere så langt i 2015.

«Anno-effekten»

Blant de kommersielle tv-kanalene snakkes det i tillegg om en «Anno»-effekt. «Anno» er NRKs realityserie der en gjeng nordmenn måtte leve i som på 1700-tallet i Bergen. Serien, som gikk tre dager i uken og er temmelig lik TV 2s suksesserie «Farmen», ble meget populær og fikk i snitt 776.000 seere.

Kommunikasjonssjef i TV2 Jan-Petter Dahl var forberedt på lavere tall denne våren.
Kommunikasjonssjef i TV2 Jan-Petter Dahl var forberedt på lavere tall denne våren. (Foto: DN)
NRK opplyser at 94 prosent av Norges tv-seende befolkning har vært innom serien, og at hver nordmann i gjennomsnitt har sett tilsammen 5.3 timer hver av serien. «Anno» har stått for fire prosent av all tv-seing på NRK så langt i år.

NRK har en total seerandel på 50 prosent i årets første 11 uker, halvparten av all tv-seing i landet. Det er ni prosentpoeng opp fra samme periode ifjor. NRK hadde et svært dårlig år ifjor, og har aldri hatt lavere seing enn da TV 2 viste OL i februar. Analysesjef Kristian Tolonen i NRK påpeker at flere faktorer forsterker NRKs vekst, som ski-VM, nettopp at TV 2 hadde OL i februar ifjor, og endringer i tv-målingene fra 2015.

– Men selv med disse nyansene er det en knallsterk vår for NRK og vårt innhold. Seerandelene øker på alt vårt innhold. Vi ligger faktisk an til den sterkeste våren siden 2006, sier han.

Håper det er over

De kommersielle kanalene håper at NRK nå har vist sine viktigste programposter for året, og at konkurransen blir jevnere i tiden som kommer.

– Det er NRK som har startet desidert best i år, med «Anno», «Kampen om tungtvannet» og vintersport. Som seer har dette vært en strålende tid, men som konkurrerende TV-gruppe ser tilværelsen langt mer lysere ut nå som vintersportsesongen er over, sier Skoland.

– Mars er den første viktige måneden i året for norske annonsører, og vi har kjørt ut alle våre store premierer denne måneden. Vi ser at det er litt vanskeligere å nå de høye toppene på ukedagene, det gjelder også for de andre kommersielle kanalene. Det mest positive signalet for oss nå, er at vi første uke etter vintersportsesongen, har vært større enn TV 2 og NRK blant seerne fra 15 til 50 år hver eneste ukedag. Det betyr at vi er i ferd med å få opp dampen, sier Skoland.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.