Organiserte konkurranser i dataspill har på få år opplevd en enorm publikumsvekst. Nå satser svenske MTG hardt ved å kjøpe 74 prosent av e-sportsgiganten ESL, som er arrangør for flere av de største konkurransene innen e-sport.

Administrerende direktør i MTG, Jørgen Madsen Lindemann, forteller at e-sport at blitt et attraktivt fenomen som de ønsker å ta del i.

– Jeg er fascinert av at en så ung sport kan spre seg så fort og bli så stort som e-sport har gjort. MTG har i mange år investert i å fortelle de gode historiene. Dette er en av dem, sier Lindemann.

LES OGSÅ: Video tar 60 prosent av trafikken i Telenors mobil- og bredbåndsnett.

E-sport har tatt steget fra gutterommet og blitt millionbedrift. Både Telenor og TV 2 har startet sine egne ligaer i år. Lindemann tror satsingen vil være med på å styrke forholdet til de yngre brukerne.

– Dette er gruppen som du ser forlater fjernsynet. Det siste arrangementet vi sendte samlet over én million seere. Det taler vel for seg selv. Vi ønsker å satse både på lineær tv og gjennom video on-demand, for å være den komplette, digitale underholder, sier Lindemann.

KOMMENTAR: Ballen er ikke lenger rund

Eksperimenterer

I dag sender MTG e-sport lineært i noen land. Likevel er det usikkert hvorvidt vi kommer til å få se e-sport på norsk fjernsyn.

– Det kan lett gjøres, men det blir opp til sjefene i Norge å bestemme. Det kommer an på om de finner det relevant nok til å sette på tv. Akkurat nå er det et internett-fenomen, sier Lindemann.

Administrerende direktør Morten Micaelsen i MTG TV opplyser at det foreløpig er for tidlig å si om e-sport vil bli å se på MTGs norske kanaler fremover.

LES OGSÅ: Spill om norsk e-sport

Gullrush

– Jeg tror kjøpet føyer seg inn i en trend der store, etablerte medieaktører kommer til å prøve å kaste seg på gullrushet innenfor e-sport. De ser at man får tilgang til akkurat den typen seere de ellers sliter stort med å tiltrekke seg, sier Johan Lie Hammerstrøm, som skriver om teknologi og spill i DN.

Pengene og tallene snakker for seg selv. ESL regner med å nå 260 millioner seere og en omsetning på 440 millioner kroner i 2015.

Den amerikanske strømmetjenesten Twitch.tv viser enkelt og greit mennesker som spiller dataspill. Seerne kan snakke sammen og kommentere alt som skjer fortløpende. Amazon slo Google på målstreken da de kjøpte tjenesten for snaue syv milliarder kroner. Tjenesten har over 100 millioner seere hver måned. Netflix har til sammenligning 65 millioner. MTG-direktøren forteller at de allerede samarbeider tett med Twitch.

– Det blir interessant å se om MTG vil la selskapet fortsette som før eller om de vil prøve å flytte noe av produktet til sine egne kanaler og medieflater. Hvis de vurderer å tvinge e-sport inn på sine tradisjonelle og lineære formater, så tror jeg de kommer til å bli svært skuffet over seertallene, sier Hammerstrøm.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.