Du har nok sett flere av reklamekampanjene deres på tv eller i avisen, enten det er Telenors skifamilie av alpinstjerner i 80-tallsklær eller reklamefilmer for Jotun som går over hele verden.
I en bransje som elsker å premiere seg selv, har Aleksander Erichsen og Thea Emanuelsen utmerket seg i konkurranser som Best Yet, Gullblyanten, Young Lions og Aftenposten Best – for å nevne noe. De ble sveiset sammen i tredjeklasse på Westerdals og gjorde nærmest rent bord under studentkonkurransen Gullkalven. Så fikk de jobb i Norges største reklamebyrå, Try.
– Er du født sånn, eller har du blitt sånn?
Thea: – Jeg tror det i stor grad handler om miljø og oppvekst. Hvilken input man får igjennom venner og foreldre. Er de en slapp gjeng, så blir man kanskje slapp selv.
Aleksander: – Jeg vet ikke om man kan si at det er medfødt eller fordi jeg hang med en annen fyr, som også var helt propell. Men jeg har alltid gjort veldig mye, startet prosjekter og tatt initiativ. Alt fra å gjøre maks ut av prosjekter på ungdomsskolen, som har eskalert litt når man blir eldre. Også tror jeg at jeg er født litt unormalt utadvendt.
Thea Emanuelsen og Aleksander Erichsen er nummer 8 og 9 av 30 i DNs sommerserie om unge talenter i bransjene Etterbørs følger. Du kan lese resten av serien her.
– Hva er det som driver deg til å være god?
T: – Å komme opp med den gode ideen. Når man tenker «yes, det sitter». Du har en innsikt som henger på greip. Man merker veldig fort når noe er en god idé.
A: – Man får en utrolig seiersfølelse i det man løser et problem. Det er bare det man higer etter hele tiden. Også er det utrolig gøy å se at noe man har sittet og tenkt ut på et rom kan bli til virkelighet.
T: – At noe som startet som en setning på en post-it lapp, plutselig er blitt en stor kampanje.
– Hvordan ble jobben deres?
T: – Som et resultat av praksis her i Try og at vi gjorde det bra som studenter og hevdet oss i konkurranser. Det er en ganske prisdrevet bransje.
A: – Vi var et synlig studentteam og blant teamene fra kullet vårt som gjorde det best det året vi skulle ut og søke jobber.
T: – På Westerdals er det litt sånn at hvis du kun gjør det du må, så kommer du kanskje ikke så langt. Man er avhengig av å delta på konkurranser og arbeide på kveldstid for å bygge opp mappen sin. Det er den man går ut og søker jobb med.
– Hva er det mest spennende som skjer i bransjen nå?
A: – Akkurat nå skjer det veldig mye. Det er en veldig bransjeglidning. Der det tidligere har vært reklamebyråer, pr-byråer og mediebyråer, har alle tre felter begynt å skli inn i hverandre.
T: – Byråene kan nå tilby ting kundene vanligvis måtte kjøpe et annet sted. Det blir en slags dominoeffekt hvor byråene ser at man må henge på for å følge med.
A: – Også begynner det å bli så mange ulike kanaler og man må ofte lage kampanjer som fungerer på ulike plattformer. Det er ikke «bare» en TV-reklame lenger, og da er det mye lettere når man har et bredt miljø på huset hvor man kan sitte mer «hands on», og være raskere på avtrekkeren.
Les også om talent Christine Røde: På Facebook hele dagen
– Hvordan holder du deg oppdatert?
T: – Jeg følger med på hva andre flinke folk og byråer gjør. Det blir man både oppdatert og inspirert av. Også er det greit å følge med på hvem som vinner konkurranser gjennom hele året.
A: – I tillegg er det greit å holde seg oppdatert på hva som skjer på teknologifronten. Kommer det en ny app så bør man laste ned og prøve den, selv om man ikke blir storforbruker. Ellers er det foredrag her hver fredag hvor vi blir oppdatert på de siste trendene.
– Hvor mye tid bruker dere på sosiale medier? Og på hvilke plattformer?
Begge: – Altfor mye. Både Snapchat, Facebook, Instagram og Pintrest.
A: – Også er jeg jo på alle sjekkeappene da. Vet ikke helt om det telles som et sosialt medium? Blant annet Bumble, som legger opp til at jentene må starte samtalene. Funker ikke i det hele tatt med andre ord.
– Hva er ditt personlige mål?
T: – Vi er avhengig av hverandre for å komme til disse målene, men det er et personlig mål å kunne vinne noe i Cannes.
A: Ikke bare noe, vi vil vinne Grand Prix, som er den gjeveste prisen som det er mulig å oppdrive. Det hadde vært kult.
– Hva skal til for å bli god i deres bransje?
T: – Jobbe hardt, være litt rar. Annerledes! Men også det å «tenke utenfor boksen», som er et standardsvar.
A: – Det er viktig å være sulten på å komme på med noe nytt eller bedre. Det aller viktigste er den gode ideen og hva den baserer seg på. At man treffer noe menneskelig som klaffer hos folk – helt uavhengig av teknologi.
– Hva gleder du deg mest til i sommer?
T: – Nesten hele byrået reiser ned til Cannes Lion-festivalen, så det gleder jeg meg til.
A: – Jeg skal til New York med to av mine beste venner, så det er også høyt oppe på listen.
Eller les om «Drittunge» (24) som gjør kometkarriere, Aksel Braanen Sterri (28) som er kommentator i Dagbladet, Maria (21) som har skrevet boken «Alle utlendinger har lukka gardiner», Sara Övinge (26) som er den yngste uteksaminerte fra diplomstudiet ved Musikkhøgskolen noensinne, gravejournalisten Anders Fjellberg (26), bloggeren Annette (24), Christine (24) som jobber i Facebook, regissør Henrik Martin (26) eller Mathias Fischer (22) som skriver kommentarer i BT.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.