TV 2 har rettighetene til å vise Premier League ut denne sesongen, og startet sterkt lørdag.
Da hadde kanalen blant annet en markedsandel på 11,3 prosent i aldersgruppen 20-49, som regnes som attraktiv for kommersielle aktører. Tilsvarende tall for åpningsdagen i fjor var på 9,3 prosent.
Seertallene vil imidlertid TV 2 ikke gå ut med, som tidligere. Men kanalen sier likevel at lørdagen var en rekordsterk start på sesongen.
Nest størst
Det betyr at kanalen var Norges nest største i denne aldersgruppen lørdag.
- Det er også en bekreftelse på at TV 2s satsing på engelsk fotball faller i smak hos seerne. Vi opplever enormt mye positiv feedback etter helgens premiere og de rekordhøye seerandelene forteller at engelsk fotball er i vinden som aldri før, sier TV 2s sportssjef Vegard Jansen Hagen i en pressemelding.
I tillegg fulgte 295.000 seere Martin Ødegaard og Real Madrid mot Vålerenga søndag.
Dyre rettigheter
TV 2 må til høsten kjempe om å beholde rettighetene til Premier League, som regnes som helt sentrale for å kunne bygge opp en velfungerende betal-tv-tjeneste.
DN har tidligere skrevet at TV 2 betalte mellom 600 og 700 millioner kroner for rettighetene til den inneværende perioden.
Men i og med at prisen i Storbritannia økte med 71 prosent da Sky og BT kjøpte rettighetene tidligere i år, må potensielle kjøpere sannsynligvis ut med enda mer når forhandlingene i for rettighetene i Norden starter i september og oktober.
LES OGSÅ: Milliardspill om tv-rettigheter (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.