– Det blir mer egenprodusert innhold, sier prosjektleder Nina Lorgen Flemmen i TV 2.

I november blir det som har vært TV 2s «kvinnekanal», TV 2 Bliss, lagt ned og opp fra asken oppstår den nye kanalen TV 2 Livsstil.

Skal vi tro kvinnen bak, vil kanalen holde høyere kvalitet og inspirere mer enn forgjengeren. Den nye nisjekanalen skal defineres av sjanger heller enn målgruppe, men aller helst skal den nå seere mellom 20 og 49 år.

Dokuserien
Dokuserien "Bloggerne" ble vist på TV 2 Bliss. (Foto: TV2)

Ingen kvinnekanal

TV 2 Bliss var skrudd sammen for kvinner mellom 15 og 34 år, som skulle la seg friste av serier som «Linni» og «Petter og Mari» – i konkurranse med kanalene Fem og TV3. Men selv om kanalen har økt noe i seerandel det siste året, ligger den et godt stykke under konkurrenten FEM, som Lorgen Flemmen var med på å starte i 2007.

LES OGSÅ: Danker ut Ylvis på Youtube

– Det er viktig å understreke at TV 2 Livsstil ikke er noen kvinnekanal. Den er vel så relevant for menn som for kvinner, sier Lorgen Flemmen og viser til de tre flaggskipene som er klare.

En av dem er programserien «Rom 123», som er et samarbeidsprosjekt mellom TV 2 og Egmont Publishing, som allerede utgir et blad med samme tittel. I tv-programmet møter seerne samboerpar som har et problemrom i hjemmet, som de får eksperthjelp til å fikse.

Mer egenproduksjon

Egmont kjøpte ut A-pressen fra TV 2 i 2012. Tv-programmet «Rom 123» er en ny form for samarbeid på tvers i det danske mediekonsernet.

– Min nye tittel er jo ansvarlig redaktør for Kvinne/Livsstil i Egmont publishing, så nå kan vi jo samarbeide hur mycket som helst, sier Kjersti Mo til Nina Lorgen Flemmen, når DN møter damene i TV 2s lokaler i Oslo.

LES OGSÅ: VGs reklamejournalistikk etter 5 dager: Én sak trukket, én sak klaget inn til PFU og flere redaksjonsklubber murrer

Mo, som er på vei ut i barselpermisjon, har ansvaret bolig, foreldre, helse, trening, unge og voksne kvinner.

I likhet med «Rom 123», skal de egenproduserte programmene «Kjære mamma» og «FML» (forkortelse for Fuck My Life, red.anm.) gå hver dag.

«Bloggerne», som har vært det eneste egenproduserte konseptet på TV 2 Bliss, blir med videre i en eller annen form, og reality-seriene «Keeping up with the Kardashians» og en eventuell ny sesong av «I am Cait» flyttes fra TV 2 Bliss til TV 2 Livsstil i november.

Kanalen skal ellers fylles med innkjøpte utenlandske serier.

Rendyrker nisjekanalene

– Når Nina Lorgen Flemmen kommer inn, forventer man at det skal skje noe med disse nisjekanalene. Fordi hun var ansvarlig for SBS Discoverys tilsvarende satsinger og de har vært best i klassen på underkanaler, sier tv-sjef Maraianne Massaiu i Mediacom.

Hun mener TV 2 har nedprioritert nisjekanalene sine.

– TV 2 har vært avhengig av vekst i hovedkanalen og har lagt kreftene i å beholde sin posisjon, men noe har skjedd det siste året: Filmkanalen, som bare er tull å ha i 2015, er lagt ned og identiteten til nisjekanalene er rendyrket. Zebra ser nå ut som en mannekanal, mens Humor er en ren humorsatsning som har fått relativt godt med seere på kort tid, sier Massaiu.

TV 2 Humor, som gikk på lufta i mars har en andel på 0,8 prosent blant alle seere over 12 år, mens i hovedmålgruppen som er menn 15-34, har den vokst fra 2,6 ved oppstart til 5,2 prosent idag.

Massaiu spår en ikke altfor stor markedsandel for den nye livsstilkanalen.

– TV 2 har en dyr høst og har brukt mye penger på hovedkanalen. Jeg tipper at TV 2 Livsstil vil sloss om et par prosent i markedsandel. Men TV 2 må gjøre dette for å styrke seg i kommersielle målgrupper, sier Massaiu.

LES OGSÅ: TV 2 bruker 174 millioner kroner på norsk drama i 2015, og slår dermed NRK i pengebruk

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.