Sarah Willand (38) blir ny organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2. Hun kommer fra en tilsvarende stilling som HR- og kommunikasjonsdirektør i Egmont Publishing, selskapetSandnes var sjef for inntil han ble hentet til TV 2 høsten 2014.

TV 2skonsernsjef Olav T. Sandnes setter nå sammen en ny konsernledelse i tv-huset,som etter oppkjøpet av betal-tv-selskapet C More tidligere i år omsetter fornærmere fire milliarder kroner.

I den nyeledergruppen er to kvinner og fem menn, tilsammen to færre enn i Alf Hildrumsledergruppe på ni.

To oppsigelser

Tokonserndirektører har sagt opp i TV 2 i sommer: Kommunikasjonsdirektør RuneIndrøy og HR-direktør Ann Kristin Søreid.

Disse to erstattes altså av Willand i den nye ledergruppen.

Andre funksjoner slås også sammen. Tidligere strategidirektørKjetil Nilsen blir direktør for  betal-tv og teknologi.

TV 2-sjef Olav Sandnes mener regjeringen skyver arbeidet foran seg. Foto:
TV 2-sjef Olav Sandnes mener regjeringen skyver arbeidet foran seg. Foto: (Foto: Thomas T. Kleiven)
- Målet er å jobbe løpende med videreutvikling av TV 2. Vi ser en transformasjon fra lineær til mer ikke-lineær tv-seing. Vi må se på hvordan vi skal møte seerne på best mulig måte og være langt fremme på teknologiutvikling, sier Sandnes.

Øivind Johannessen, som i dag er direktør for distribusjon og teknikk og medlem av TV 2s ledergruppe, skal jobbe videre i Nilsens avdeling, men forsvinner ut av TV 2s ledergruppe fra nyttår.

Viktig med mindre ledergruppe

Et viktig område for TV 2 er strømmetjenesten Sumo, derseerne betaler for tilgang til TV 2-innhold på nettet, som film, serier ogPremier League-fotball.

Sammen medabonnementsinntektene i C More og inntekter fra kabeldistributører som CanalDigital og Get er betaling fra brukerne stadig viktigere for TV 2.

- Legger du sammen direkte og indirekte brukerinntekter, representerer dette omtrent halvparten av våre inntekter, og nærmer seg dermed annonseinntektene våre, sier Sandnes.

At ledergruppen krymper fra ni til syv forklarer han slik:

- For TV 2 er det viktig å ha en noe mindre ledergruppe for å kunne sikre at vi er tydeligere på felles retning og for å få bedre evne til å reagere på markedstrender. Organisasjon må følge strategi og ikke omvendt. Vi må være rustet for det endrede mediekonsumet.

- Hvorfor er det bare to kvinner av syv i ledergruppen, når halve befolkningen er kvinner og tv-seere?

- I TV 2 generelt er vi opptatt av å ha en fornuftig kjønnsbalanse, både i ledergruppe og organisasjon for øvrig.

Slik blir TV 2s nye ledergruppe:

  • Administrerende direktør og sjefredaktør Olav T. Sandnes
  • Program- og kanaldirektør Trond Håndlykken Kvernstrøm
  • Nyhets- og sportsredaktør Jan Ove Årsæther
  • Salgs- og markedsdirektør Bjørn Gunnar Rosvoll
  • Direktør betal-tv og teknologi Kjetil Nilsen
  • Økonomidirektør Maria Borch Helsengreen
  • Organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Sarah Willand

Erstattes av Schibsted-topp

Egmont Publishing melder onsdag at Sarah Willand, som nå går inn i TV 2s konsernledelse, erstattes av Schibsted-toppen Nina Westgaard. Den påtroppende HR- og kommunikasjonsdirektøren i Egmont har vært åtte år i Schibsted og kommer sist fra stillingen som direktør for HR og organisasjonsutvikling i VG.

Les også:

TV 2-direktør slutter

Tidene Premier League-start for TV 2

Se DNtv: Boligmarkedets minste leilighet:

Se boligmarkedets minste leilighet
Bli med inn i leiligheten på kun 14 kvadratmeter i Nydalen.
00:43
Publisert:
 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.