Etter det DN erfarer kunne slaget om de norske tv-rettighetene til Premier League vært over mandag denne uken.

Da gikk første frist for på legge inn bud på de svært attraktive rettighetene ut.

Går en runde til

Men Premier League skal allerede ha bestemt seg for å invitere utvalgte budgivere til å høyne innsatsen ytterligere i en ny budrunde.

Det opplyser en kilde med innsyn i prosessen til DN.

Les også: Her er tallet som viser hvor Premier League-gale nordmenn er

DN har tidligere skrevet at TV 2 betalte mellom 600 og 700 millioner kroner for rettighetene til den inneværende perioden.

Men det er ventet at prisen vil stige når rettighetene for de neste tre sesongene nå skal selges.

Tv-gull

Tv-kanalene kjemper om rettighetene fra 2016/2017-sesongen. Rettighetsperioden løper dermed fra august 2016 til mai 2019.

Medierettighetene er allerede solgt i flere markeder – til en langt høyere pris enn i forrige periode.

Les også: Nesbø-fond håver inn millioner etter fusjon

 

Rettighetene til Premier League ses på som svært attraktive av flere grunner, men kanskje særlig følgende:

  •   Det er den fremste måten å lokke kunder inn på betal-tv-tjenester – slik TV 2 har gjort med sine Premium-kanaler.
  •   Premier League er sterkt delaktig i veksten til TV 2s strømmetjeneste TV 2 Sumo, og ses på som en strategisk viktig rettighet å ha i digitaliseringen av tv-tilbudet.

Hvem går videre?

DN var onsdag formiddag i kontakt med de tre norske aktørene som med størst sannsynlighet er blant deltagerne når spillet om Premier League går inn i fase to.

TV 2s sportssjef Vegard Jansen Hagen ønsker ikke å kommentere saken.

-  Min munn er lukket med syv lommetørklær og en kjevelås. Beklager det, skriver han i en sms til DN.  

- Vi kommenterer ikke rettigheter som er i spil, sier sportssjef Jan-Erik Aalbu i Discovery Network.

Heller ikke MTG/Viasats sportssjef Stian Kleppo vil kommentere saken.

Ukjent struktur

Det er ikke kjent hvilken struktur det er på rettighetene som selges i det norske og nordiske markedet.

Da Premier League før jul 2014 la ut tv-rettighetene for salg i det engelske markedet, var det med følgende pakkestruktur:

  • Live-rettigheter til tilsammen 168 kamper – fordelt på syv ulike pakker.
  • Høydepunkter beregnet på åpne tv-kanaler.

Live-rettighetene besto av fem pakker på 28 kamper hver, og to pakker med 14 kamper i hver.

Ingen kjøper fikk anledning til å sikre seg mer enn 126 kamper.

Prisøkning: 71 prosent

Etter en heftig budrunde i Storbritannia økte prisen på rettighetene med 71 prosent – fra tre milliarder pund til 5,14 milliarder pund – eller nærmere 60 milliarder kroner etter kursen da rettighetene ble solgt i februar 2015.

Les også: Tidenes Premier League-start for TV 2

Sky sikret seg 126 kamper per sesong for 4,176 milliarder pund. Det er ifølge The Guardian nær dobbelt så mye som Sky betalte for perioden som nå går mot slutten: 2,3 milliarder pund for 116 kamper.

BT betalte 960 millioner pund for 42 kamper per sesong, opp fra 738 millioner pund for 38 kamper årlig i dagens avtale.

BBC kjøpte høydepunktene for 204 millioner pund.

I en senere, separat salgsprosess solgte Premier League de engelske rettighetene til en «nesten-live» pakke med 212 kamper beregnet på strømmetjenester, samt en internettbasert klipp-pakke med høydepunkter.

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også:

VG-kommentator blir fotballtopp

Milliardspill om tv-rettigheter dnPlus

TVNorge-eier gir 4,4 milliarder for full kontroll over Eurosport  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.