Det kommer frem i en ny undersøkelse gjort American Press Institute og Associated Press-NORC Center.
Betegnelsen «nyheter» omfatter alt fra papiraviser til apper og nyhetsbrev på e-post.
Ifølge nyhetsbyrået Associated Press, som har sett nærmere på undersøkelsen, bruker også ytterligere 13 prosent av den unge målgruppen noen andre sitt abonnement for å lese nyheter.
– 40 prosent er et sterkt tall, men det betyr også at majoriteten av dem ikke er villig til å betale for nyheter, sier gjesteprosessor i journalistikk ved universitetet i Georgia, Keith Herndon, til AP.
LES OGSÅ:Millenials kan bidra til mer produktive arbeidsgivere
Han mener løsningen for mediebedrifter fremover er å se på hvordan det går an å produsere nyhetsstoff, som gjør at flere i denne målgruppen også er villig til å betale.
Mobilungdommen
DN har tidligere skrevet om den heldigitale «millennials»-generasjonen, som er født mellom 1983 og 1999.
Fellesnevneren for målgruppen, som også er blitt kalt tusenårsgenerasjonen, er at de aldri har opplevd verden uten internett.
Smarttelefonen er også millennials-gruppen foretrukne kanal.
95 prosent av gruppen har smarttelefon og 25 prosent av generasjonen sjekker mobilen 100 ganger eller mer i døgnet. Det er tre ganger så ofte som brorparten av befolkningen, ifølge en undersøkelse rådgivningsfirmaet Deloitte gjorde i fjor.
Den amerikanske undersøkelsen ble gjennomført med 1045 unge voksne fra 5. januar til 2. februar 2015.
Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @marcushusby på Twitter. Du kan også følge DN Etterbørs på Facebook
Se DNtv: Norske «millennials» har strenge mobilregler når de ser film:
Se DNtv: Slik ble PrebzOgDennis YouTube-stjerner:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.