Ved å vinne kampen om hvem som skulle vite hvor du beveger deg på nett (søkehistorikk), la Google grunnlaget for suksessen sin som reklameselskap. Nå står kampen i den virkelige verden.
Nettvarder, små sendere som via blåtann sender informasjon til mobiltelefonen din når du kommer i nærheten av senderen, gjør det mulig å skape et mer komplett bilde av dine bevegelser: Nå handler det om å vite både hvilke nettadresser du rusler mellom, men også hvilke kjøpesentre, kinoer, restauranter og museer.
De tre teknologigigantene Apple, Facebook og Google har alle har meldt seg på. Og norske teknologiselskaper vil også være med i kampen.
Rett i nettleseren
Opera lar, som en av de første, nå en prototyp av nettleseren sin kommunisere direkte med nettvarder.
– Dermed kan folk for eksempel få opp Wikipedia-artikler som er relevante for stedet de befinner seg, sier produktdirektør Andreas Thorsheim (35) i Opera Software.
Men planen er også å kunne tjene penger på å fortelle annonsørene hvor du befinner deg.
Opera kobler parallelt sin annonseplattform sammen med over en million nettvarder gjennom en avtale med norske Unacast, som igjen har avtaler med 21 nettvardeleverandører.
Posisjonerer seg
– Dette er tidlig posisjonering fra Opera sin side mot konkurrentene Google, Facebook og Apple som alle er på vei inn i dette på en eller annen måte, sier Unacast-gründer Kjartan Slette (37), som tidligere har vært med å bygge opp den norske strømmetjenesten Wimp/Tidal.
– Dette er et «kick-ass» eksempel på hvordan etablerte, norske selskaper kan gå på lag med unge, norske selskaper for å ta posisjoner globalt, sier Slette.
Å la nettleseren kommunisere direkte med nettvarder løser også en viktig begrensning for utbredelsen av teknologien. Til nå har det vært sånn at nettvardenes signal kun mottas av deg som har den relevant handle-, kino- eller flyplass-appen nettvardene er satt i system med. Takket være Googles nye Eddybeacon-standard er det mulig for Opera å samle informasjon om deg uten å måtte gå gjennom apper, og på tvers av alle de utplasserte nettvardene.
– Lanseringen ser vi an i lys av tilbakemeldinger vi får på prototypen. Men det vil gjennomføres; det er ingen vei utenom produkter som forstår hvor brukerne er, når brukerne vil det, sier Thorsheim.
Venter på mobilen
Opera har så langt hatt et tøft år. Aksjekursen er nesten halvert, i første kvartal ble 70 jobber kuttet og selskapet har fått sterkt kritikk for mangelfull finansiell rapportering.
Samtidig har Opera tatt flere store skritt inn på mobilreklamemarkedet. Problemet er at Opera foreløpig er en nettleser med størst oppslutningen i land hvor mobilreklame ennå ikke har opplevd den enorme veksten man har sett i for eksempel Norge (84 prosent opp ifjor). Men følger utviklingen etter, sitter Opera nå klare til å kapitalisere på det.
Oppjusterer estimatene
DN skrev i juli at et minimumsestimat tilsier at det allerede er plassert ut 3000 nettvarder i Norge. Nye tall fra Proxbook Report oppjusterer nå tallet til 4000. Totalt er det nå plassert ut minst 3,3 millioner nettvarder i verden.
ABI Research, en amerikansk leverandør av markedsanalyse, har også oppjustert sine prognoser for fremveksten av nettvarder i årene som kommer. De forventer nå at det vil være 400 millioner nettvarder i bruk i verden innen 2020.
Business Insider Intelligence estimerer at nettvarder vil være den drivende faktoren i én promille av alle butikkjøp i USA i år, og én prosent i 2016. Én prosent av det markedet tilsvarer 44 milliarder dollar, eller 352 milliarder kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.