I forrige uke skrev DN at ingen norske mediehus har fått spørsmål om å bruke Facebooks nyhetsprodukter ennå.
Instant Articles ble lansert for et halvt år siden, og mediehus som BBC, Washington Post, The Guardian og New York Times har vært med fra starten.
Nå får også de to svenskene avisene, Aftonbladet og Expressen, bruke den nye nyhetstjenesten.
Ifølge Dagens Media skal tjenesten rulles ut allerede neste uke.
DN spurte i forrige uke Aftonbladets digitalredaktør, Andreas Aspegren, om når det svenske mediehuset skulle få tilgang til Instant Articles, men da ønsket han ikke å kommentere det.
Retter skyts mot Facebook-tjenester
Ingen representanter fra de to svenske dagsavisene ønsker å uttale seg om Facebook-samarbeidet til Dagens Media heller.
Aftonbladets sjefredaktør, Jan Helin, er en av dem som har vært mest kritisk til Facebooks inntog blant de tradisjonelle mediene, og har rettet skyts mot mediehus som inngår partnerskap med sosiale medier-gigantens nyhetstjenester.
– Store internasjonale medier legger seg uten forbehold på andres plattformer med eget innhold. Det vil jeg ikke gjøre, det må man være veldig nøye med, fordi du gir bort relasjonen du har med dine lesere til en algoritme du hverken forstår eller kan kontrollere, sa Helin til DN i sommer.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.