- Vi ønsker jo å følge Vær Varsom-plakaten, men VG ønsker systematisk å teste hvordan retningslinjene skal trekkes opp i et medielandskap som er i dramatisk endring. Vi kan ikke beskyldes for å ikke gå i bresjen for det, sier VG-publisher Torry Pedersen, og legger til:
- Vi ble klaget inn for PFU 49 ganger i 2015, men ikke en gang ble vi felt på vår ordinære journalistikk. Vi ble felt for MinMote-linker og fikk kritikk for Bølgen-saken, og begge de to sakene har bidratt til å etablere en standard for hvordan dette fungerer fremover, sier Pedersen.
Han ber om ro til å lese dommen før han bestemmer hva VG vil gjøre videre.
- En enkel sak, som jeg kan si her og nå, er at vi må slutte med NTB-artikler i VG Partnerstudio.
Torry Pedersen mener likevel PFU brakte på banen en interessant debatt.
- Jeg synes debattene begynner å bli bra. Vi har klart å løfte denne problemstillingen betydelig gjennom våre satsinger, sier Pedersen.
Rema 1000: - Ikke interessert i å redigere
PFU-avgjørelsen torsdag er først og fremst en utfordring for mediehusene, mener Mette Fossum Beyer, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Rema 1000.
- I fremtiden blir det bare vanskeligere å skaffe seg annonseinntekter. Så for annonsørenes fremtidige satsing på norske mediehus, kan utfallet i PFU bli viktig. Vi er ikke interessert i å redigere innhold, men i å finne våre målgrupper bedre. Det har VG funnet en god løsning på.
Hun sier det er for tidlig å si om VG Familieliv driver så mye trafikk at satsingen forsvarer det Rema 1000 betaler.
- Det vi ser nå er lovende takter. Dette er litt «first mover» i Norge, sier Beyer.
Kommunikasjonsdirektøren kan ikke si om Rema 1000 vil trappe samarbeidet om Familieliv opp eller ned, men kjeden kommer ikke til å fortsette med noe som ikke gir noe igjen.
Mette Fossum Beyer er ikke redd støyen som følger med PFU-klagene.
- Mediehusene konkurrerer med Google og Facebook. Vi har valgt å sette penger på et norsk mediehus. Hvis dette er fremtidens måte å annonsere på, vil vi gjerne være med VG på denne satsingen. Men det må være et godt produkt folk vil lese. Vi ville ikke vært tjent med at det sto Rema 1000 i annenhver setning, sier hun.
Beyer sier Familieliv hjelper dagligvarekjeden å treffe en ettertraktet målgruppe, nemlig kvinner og småbarnsfamilier.
- For oss er dette et journalistisk produkt som blir en egen sfære vi kan annonsere i. Annonsene vi har i dette rommet har høyere klikkrate enn det vi har på andre annonser. Vi lager også disse annonsene litt annerledes enn vanlige annonser, som en form for digitale bilag, der vi får fortalt om ting som vårt miljøfokus, palmeolje og saltreduksjon, sier Beyer.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.