(DN oppdaterer saken)
- Hva er de største truslene mot norsk mediemangfold i årene fremover?
- Hvordan kan hele befolkningen sikres tilgang på nyheter, aktualiteter og samfunnsdebatt?
Både Schibsted-eide Aftenposten og Googles sjef i Norge var invitert til å svare på disse to krevende spørsmålene på det såkalte Mediemangfoldsutvalgets første åpne innspillsmøte mandag.
Virkemidler
Det var også sjefredaktør Magne Otterdal i Oslo Business Memo.
- Norsk virkemiddelbruk i form av mediestøtte, synes, tross diverse reformer, å være myntet på å trygge de eksisterende publiseringsorganisasjonene, fremfor å inspirere til enda mer norsk nytenkning og nyskaping i den lokale og internasjonale medienæringen, sa Otterdal i sin innledning.
Han ser også et stort behov for å utdanne og trene befolkningen i forståelse og bruk av journalistiske metoder, kildekritikk og det etiske regelverket.
Otterdal avsluttet med en oppfordring til Mediemangfoldsutvalget:
Mer støtte til journalistiske dugnadsprosjekter, «løvetannbedrifter», mikropublikasjoner, frittstående, uavhengige «garasjemiljøer» for journalistikk. Han ber om medievirkemidler og rammebetingelser som mer målrettet går til nyskaping og nyetableringer av journalistiske virksomheter.
Ifølge Otterdal er det de mange små nyskapende enhetene som vil dominere bildet i fremtidens medielandskap og bidra til å gi hele befolkningen tilgang på nyheter, aktualiteter og samfunnsdebatt.
Trussel: Kampen mot NRK
Ivar Steen-Johnsen fra Youtuber-nettverket Nordic Screens startet karrieren som poståpner i lokalavisen Varden, der jobben besto i å sortere ut hvilke ytringer fra lag og foreninger i Telemark som fortjente å komme på trykk i avisen.
I dag er det disse selvpublisererne som revolusjonerer hele mediemarkedet, påpekte Steen-Johnsen.
Han konstaterte at det er krise i norske og redaktørstyrte medier, men at mediemangfoldet aldri har vært rikere enn i dag.
- Den mest akutte trusselen mot medimangfoldet er norske mediebedrifters etablering av betalingsmurer på nett. Dette er innhold som har vært gratis på nett i 20 år, sier Steen-Johnsen.
Han sier ønsket om å ta betalt er forståelig ut fra bedriftenes synsvinkel, men at ungdommene Nordic Screens jobber med nå sier de synes det er blitt vanskelig å få tak i norsk innhold.
- En annen trussel mot mangfoldet er felttoget mot, eller opptattheten av å få svekket, NRK. Lykkes de er resultatet bare at norsk mediemangfold blir svekket, for dette vil ikke gjøre at det går bedre for de andre, sier Steen-Johnsen.
Hets og trusler
Blogger Linn Winsnes Rosenborg står bak bloggen «Kommentarfeltet» og var en av innlederne på innspillsmøtet.
Hun mener hets og trusler er den største trusselen mot mediemangfoldet.
- Vi vet jo at åpenhet og mangfold i mediene har en slagside og som nevnt er jo den slagsiden hatefulle kommentarer kamuflert som utøvelse av ytringsfrihet, sier hun.
Både politiet og utdanningssektoren må involvere seg sterkere for å lære bort nettvett og generell folkeskikk, mener bloggeren.
- Med økende antall blogger og sosiale medier og flere som ytrer seg på sosiale medier, så vil også mediene bli redigert i mye mindre grad enn tidligere, sier Rosenborg.
Dette øker behovet for å styrke arbeidet mot netthets.
- For å få bukt med de tingene her, uten å kneble meningsmotstandere, så trengs det både det penger og koordinering, sier Rosenborg.
Samtidig fremhever hun bloggenes bidrag til mangfoldet.
- Vi stiller spørsmål som objektive journalister kanskje ikke har eller ønsker å stille, sier Rosenborg.
Sterk konkurrent
Facebook, som kanskje representerer både den største utfordringen og de største mulighetene for de tradisjonelle mediene, glimret med sitt fravær.
Nettsamfunnet tar store reklameinntekter i det norske markedet og forsyner seg grovt av publikums tid. Samtidig står tjenesten for svært mye av nettrafikken inn til norske medier.
Flyr i flokk til Facebook-møte
Men møtet mandag skjer uten Facebook-representasjon.
- Vi har dessverre ikke anledning til å stille med noen representanter her idag, forklarer Rune Paulseth, Facebooks øverste representant i Norge, via Facebooks meldingstjeneste Messenger.
Han legger til:
- Vi var kun invitert som observatør, hevder Paulseth.
- Hvorfor kun som observatør?
- Det må du spørre de som inviterer. Det er uansett vårt policy team sitt område, skriver Paulseth.
Håper de kommer
Knut Olav Åmås, Fritt Ord-direktør og tidligere statssekretær i Kulturdepartementet under Thorhild Widvey, leder Knut Olav Åmås leder kulturministerens nye ekspertutvalg
På mandagens møte innleder sjefredaktør Espen Egil Hansen i Aftenposten, Googles Norge-sjef Jan Grønbech, journalistlagsleder Thomas Spence, Youtuber-direktør Ivar Steen-Johnsen, «Kommentarfeltet»-blogger Linn Winsnes Rosenborg, sjefredaktør Magne Otterdali i Oslo Business Memo, NRK Sápmi-direktør Mona Solbakk og skribent og artist Monica Ifejilika.
I en tekstmelding mandag morgen skriver Åmås:
- Håper Facebook kommer og deltar med innspill, de er invitert flere ganger. Ellers kontakter vi dem (og andre helt sentrale lokale, nasjonale og globale aktører) spesielt.
Åmås avviser at Facebook bare var invitert som observatør.
- Nei, alle inviterte kan delta med innspill, det er et åpent innspillsmøte. Vi har halve tiden til innspill og innlegg fra salen, skriver Åmås.
Han sier uvalget ikke har noen «observatør»-kategori.
DN lanserer i dag nye markedssider. Gå inn på DN Investor her!
Konkrete anbefalinger
Mandatet til utvalget er å komme med konkrete anbefalinger om hvordan mediemangfoldet kan sikres og styrkes i Norge.
Utvalget kan fremme forslag som involverer både økonomiske, politiske og lovmessige virkemidler knyttet til nyhets-, debatt- og aktualitetsmedier - både aviser og allmennkringkastere.
Åmås har signalisert at det vil være mest opptatt av hva borgerne og samfunnet vil ha behov som i årene fremover - fra journalistikken og mediene.
Arbeidet i utvalget skal resultere i en offentlig utredning, med deadline 1. mars 2017.
Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter
Les også:
Plomberer TV-en for å slippe lisensen
Også dab-radioer er utdaterte (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.