NHST Media Group, som eier Dagens Næringsliv, la tirsdag ettermiddag frem tallene for fjerde kvartal.
NHST fikk samlet et resultat før skatt på 7,9 millioner kroner ifjor, mot minus 14,6 millioner kroner året før.
Dagens Næringsliv fikk et resultat før skatt på 56,3 millioner kroner - en nedgang på 13 prosent mot året før da resultatet havnet på 65 millioner kroner.
«Smertefullt»
Konsernsjef Gunnar Bjørkavåg sier tallene for fjerde kvartal er preget av store svingninger mellom de ulike forretningsområdene.
- Annonsemessig er det krevende for publikasjonene i NHST-konsernet, særlig DN er rammet av et svakere annonsemarked på papir. DN merker fallet innenfor kategorien «stilling ledig», sier Bjørkavåg.
Annonseinntektene til DN gikk tilbake 12 prosent i fjerde kvartal, mot samme periode i 2014. Det er et fall på linje med første halvår.
- Dette er smertefullt, og svikten skyldes delvis konjunkturer og strukturendringer i markedet. D2 gjør det imidlertid godt i annonsemarkedet, sier Bjørkavåg.
Produktivitetsprogram
NHST skal nå igang med det Bjørkavåg kaller et produktivitetsprogram for å øke effektiviteten i alle konsernets virksomheter i 2016.
Han presiserer at det ikke dreier seg om et rent kostnadsprogram.
- Det er ikke fullt så enkelt. Vi har satt et mål om å oppnå fem prosents produktivitetsvekst på årsbasis i konsernet. Det betyr at alle våre virksomheter skal øke effektiviteten i produksjonen ved å ta i bruk ny teknologi og sørge for bedre arbeidsflyt, sier Bjørkavåg.
- Vil det komme sluttpakker i DN?
- Det er for tidlig å si. Ingenting er vedtatt, svarer Bjørkavåg, som legger til at konsernet fortsatt skal investere i nye produkter og satse på digitale prosjekter.
- Vi skal bruke pengene til å bygge opp nye ting, men også bygge opp en buffer til dårligere tider, sier Bjørkavåg.
God vekst digital
Forretningsområdet DN utgjør den vesentlig største delen av NHST-konsernet, og DN opplevde en sterk digital vekst ifjor.
Ved årskiftet ble abonnementsstrukturen i DN endret slik at alle papirabonnenter fikk tilgang til DNs digitale produkter. Bruken av de digitale produktene vokser raskt, ifølge kvartalspresentasjonen.
- Løssalget fortsetter å falle, mens veksten i digitale abonnenter vokser. I sum er vi fornøyd med opplagsutviklingen, sier Bjørkavåg.
Innenfor forretningsområdet Globalt, som blant annet omfatter aviser som Tradewinds og Upstream, fikk ifjor en omsetning på 323 millioner kroner, en vekst på fem prosent. Resultat før skatt havnet på 17,3 millioner kroner mot 0,5 millioner kroner året før.
Les også: Omsetning: 3,8 mrd. Skatt: Noen få mill. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.