Venstre-leder Trine Skei Grande gleder seg over at Norge fra i dag har nullmoms både på papiraviser og digitale nyhetsmedier.
Etter en rekordrask innspurt har dette skjedd:
- Fritak for merverdiavgift for elektroniske nyhetstjenester ble notifisert til ESA 1. desember 2015.
- Stortinget vedtok nødvendige endringer i merverdiavgiftsloven 18. desember 2015.
- ESA godkjente fritaket 25. januar 2016.
- Forskrift med nærmere regler om fritaket var på høring og endret forskrift ble fastsatt av Skattedirektoratet 23. februar.
- Nye regler trer i kraft med virkning fra 1. mars.
Se hva som er endret i den nye forskriften her.
Les også: Nå starter kampen om momsmillionene
Trine Skei Grande har kjempet kompromissløst for å utvide papiravisenes etablerte momsfritak til også å gjelde elektroniske nyhetstjenester.
- Jeg mener dette er noe av det viktigste som er gjort for ytringsfrihet og mediemangfold på mange tiår, sier hun.
«Ingen hadde tro på oss»
Samtidig er Venstre-lederen klar på at mediene selv ga fint lite drahjelp underveis.
Før Stortingsvalget i 2013 ble de borgerlige partiene enige om å arbeide for lik lav moms på analoge og digitale nyhetsmedier.
Den forrige regjeringen med Ap, SV og Sp hadde stått knallhardt på 25 prosent moms på elektroniske nyheter. Begrunnelsen var at partiene mente inntektene var nødvendige tilskudd til finansieringen av morgendagens velferdstjenester.
På et debattmøte i regi av Redaktørforeningen før Stortingsvalget i 2013 tok Trine Skei Grande til orde for nullmoms for nyhetsmedier uavhengig av plattform.
Men det var lite gehør for tanken, slik hun husker stemningen blant redaktørene.
- Jeg forsøkte å snakke for nullmoms. Det var det ingen som trodde vi kom til å klare. Det var få av redaktørene som trodde vi ville klare å få til noe som helst. Det var egentlig et litt deprimerende møte, fordi ingen hadde tro på oss. Det virket ikke som dette var noe å kjempe for, for redaktørene hadde allerede gitt opp, sier Grande.
Utfordring: Lave ambisjoner
Hun minner om at den forrige regjeringen var aktivt mot digital nullmoms og at byråkratiet mente en slik utvidelse av den analoge momsfriheten var umulig å gjennomføre.
Ifølge Skei Grande hjalp det ikke akkurat at mediene selv ga opp håpet.
- Det var mange teorier om hva som var mulig å gjennomføre. Men i politikken er det meste mulig å gjennomføre. Litt av utfordringen er at når de man jobber for har lave ambisjoner, så får man ikke noe drahjelp. Det er ingen som står på barrikadene og roper at dette må man fikse. Det er heller ingen som er glad når man har fikset det, sier Skei Grande.
- Er du blitt bitter og innesluttet?
- Innesluttet har jeg aldri vært. Men litt bitter kanskje, sier hun.
Les også: - Har vi en avtale eller har vi ikke?
Venstre-lederen sier en kynisk politiker ville gått ut av debattmøtet med redaktørene og gitt opp saken.
- Det var ingen som forventet at jeg skulle gjøre noe annet. Det logiske ville vært å gi opp. Men så er det bare det at jeg synes dette er viktig, sier Skei Grande.
Som følge av seieren, som gikk gjennom ESA på rekordtid etter grundige forarbeider fra Norges side, er hun blitt mye mer skeptisk til byråkrater som sier at noe ikke kan gjennomføres på grunn av EØS-reglene.
- Vi har nå flere eksempler på at det lar seg gjennomføre likevel, og at EØS ikke er så hemmende på norsk politikk som noen hevder. Noen bruker det som argument for å slippe å gjøre noe, sier hun.
Fortjener kjempebukett
Nåværende konsernsjef i Amedia, Are Stokstad, var leder i Mediebedriftenes Landsforening (MBL) våren 2012.
Da oppga medienes interesseorganisasjon sin tidligere linje, som hadde vært å bevare nullmoms på papiraviser og samtidig senke den digitale momssatsen fra 25 til åtte prosent.
Nå gikk MBL ut med støtte til en lik, lav momssats på åtte prosent. Dette innebar å innføre avgift på dagens papiraviser i bytte for en lavere avgift på fremtidens nettnyheter.
- Jeg har delt ut blomster til alle og Trine Skei Grande fortjener en kjempebukett. Det var Stortinget som sikret at det ble nullmoms i siste fase, og der var Trine Skei Grande og Venstre helt avgjørende, sier Are Stokstad i dag.
Les også: - Amedia uten TV 2 er en seilbåt uten seil
Han ønsker å nyansere historieskrivingen frem til dagens mediepolitiske milepæl.
- Det er ikke riktig at vi ikke har arbeidet for nullmoms, og bedt om det hele veien, ut fra samme klassiske prinsipielle begrunnelse som ligger til grunn for nullmoms på papir. Men vi har vært villige til å diskutere lavmoms digitalt, fordi den forrige regjeringen ga klar beskjed om at digital nullmoms aldri kom på tale. Vi mente da det var riktig å snakke om lik, lav moms for å få i gang utredningsarbeidet i departementet, sier Stokstad.
Villig til å diskutere
Også dagens Aftenposten-sjef Espen Egil Hansen, som i 2012 var redaktør for VGs digitale tjenester, tok kraftig til orde for lik, lav moms - den såkalte åtte-åtte-modellen.
– Vi i vår bransje har sagt at nullmomsen må videreføres til enhver pris. Jeg tror vi nå må være villige til å diskutere om en lik, lav moms er riktig. En momssats på åtte prosent for både nett og papiravis virker som det mest sannsynlige, sa Espen Egil Hansen til DN i mai 2012.
Lese mer om medier, kultur, nett, teknologi? Følg DN Etterbørs og @bjorneckblad på Twitter
Les mer:
- Amedia uten TV 2 er en seilbåt uten seil
TV 2 flytter «Hotel Cæsar» til strømmetjeneste (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.