Torsdag ettermiddag ble Årets Byrå-kåringen til det svenske analysebyrået Regi og DN gjennomført. Vinneren i reklamekategorien, altså selskapet som har de mest tilfredse kundene, ble reklamebyrået Pol.
Siden oppstarten i 2013 er Pol raskt blitt et av Norges mest ettertraktede – og prisbelønte reklamebyråer.
– Det finnes jo mange priser, men dette tror jeg kanskje er den fineste prisen jeg har vært med på å vinne, sier daglig leder Monika Augustsson i Pol.
– Hvorfor det?
– Vi har vært gjennom to og et halvt år der vi har vokst i kunder, vokst i ansatte, og har forsøkt å være tilstede hele tiden og få et godt forhold til kundene. Jeg er utrolig stolt over hele gjengen, sier Augustsson.
Stor suksess
Da en gjeng med Try-profiler «ble satt fri» til å starte sitt eget i 2013, satt reklamenestor Kjetil Try selv igjen med 51 prosent av aksjene i det nyoppstartede byrået.
Med som startgevinst fikk Pol en del kunder fra Try.
– Jeg er ekstremt takknemlig overfor kundene som har valgt å jobbe med oss. De har valgt oss på de riktige premissene, har stor takhøyde og tenker det samme som oss, sier Augustsson.
Samtidig betydde løsningen at Pol fikk ta på seg oppdrag for konkurrerende bedrifter av kundene til Try. Men samarbeidet har også på enkelte områder fortsatt.
Reklamebarometeret til Mediacom målte i 2015 Try og Pol sitt samarbeid rundt Lotto-reklamen «Morraidol» til den best likte reklamefilmen i 2015.
Byråets reklamer for NSB har også vunnet flere priser det siste året. Pol hadde også en rolle i lanseringen av Vipps – fjorårets største merkevaresuksess i Norge.
– Vår oppskrift er at vi lager ting som ikke er gjort før, og tenker nytt og annerledes hver eneste gang, noe kundene våre også gjør, sier Augustsson.
Da DN snakket med Kjetil Try før utdelingen sa han at han ville være fornøyd om Try kom blant de tre beste – noe de til slutt ikke gjorde.
Slo storebroren
Kjetil Try, som er styreleder i Pol er tydelig på at han ville bli glad dersom «lillesøsteren» vant.
– Vi i Try er et kjempestort byrå og utfordringen er kanskje større jo flere kunder man har. Men nå gleder vi oss veldig over Pol – i alle fall jeg som er styreleder der. Den interne konkurransen mellom søsken er tøff, så innad i Try er nok den rådende. De er på en måte en konkurrent, men samtidig vår nærmeste familie, sier han.
Augustsson er ydmyk og takker storebroren for hjelpen.
– Da vi startet Pol var vi en gjeng som kom fra Try-miljøet, og vi har ekstremt mye å takke hele Try-kulturen. Den har gitt oss fundamentet som ga oss fart, og jeg hadde ikke blitt skuffet om Try vant, sier hun.
Alle vinnere til scenen
Torsdag ettermiddag gikk seks vinnere opp på scenen i Oslo Konserthus. Red Media Consulting, Mediacom, Trigger, Aptum, Pol og Brandlab nådde høyest ut på Regis såkalte kundetilfredshetsindeks (KTI).
På den veier ulike kriterier, som for eksempel kunnskap om digitale medier, digital kompetanse, kreativitet, prosjektledelse, markedskunnskap og engasjement.
– Vi opplever at det har vært et stort engasjement både fra byråer og fra kommunikasjonskjøperne. Vi har fått inn hele 850 svar, med 48 byråer på referanselisten, noe som er en god del mer enn vårt noe ydmyke mål på 30 byråer, sier direktør i Regi, Caroline Tiala.
Hun legger til at kommunikasjonskjøperne som deltok i studien har vært veldig positive til undersøkelsen.
Store byråer utelatt
Regis tall viser at 46 prosent av kommunikasjonskjøperne er fornøyde med jobben byråene gjør, 37 prosent er svært fornøyde, mens kun 17 prosent var misfornøyde.
– Store selskaper som Geelmuyden Kiese og SMFB er ikke nominert, mens det største norske reklamebyrået, Try, ikke når opp blant de tre øverste i sin kategori. Hender det i Sverige at de store selskapene faller utenfor?
– Ja, det hender også i Sverige. Alt bestemmes av totalen i KTI-indeksen. Stort sett er det en bransje med fornøyde kunder, men i denne undersøkelsen er det byråene med de absolutt mest fornøyde kundene som havner på topp, sier Tiala.
Les hele avisen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.