Forfatter Tom Egeland etterlyser en norsk «redaktør» som kan forsvare og forklare Facebooks sensurpraksis.

– Jeg mener Facebook har fått en posisjon som gjør at det burde ha ansvarlige redaktører i alle land der de er representert. De tjener så vanvittig mye penger, at det har de råd til. Dagens Næringsliv er jo for eksempel en dårligere forretning enn Facebook, men dere har jo råd til å holde dere med ansvarlig redaktør, sier Egeland.

Facebooks anonyme ryddemannskaper har den siste uken hatt det travelt med å fjerne Nick Uts prisbelønnede krigsfotografi av vietnamesiske Kim Phúc, der hun rømmer naken fra et napalmangrep sommeren 1972.

Forfatter Tom Egeland la først ut bildet av Phúc, sammen med syv andre ikoniske krigsfotografier forrige fredag.

Dagen etter at han la ut krigsbildene, var bildet av Kim Phúc fjernet, noe som ble omtalt av VG. Begrunnelsen var at bildet bryter med Facebooks regler for nakenhet.

Egeland synes noe av problemet er Facebooks fjernhet, at nettsamfunnet mangler en redaktør, eller en «ansvarlig stemme» som resonnerer og veier de ulike hensynene opp mot hverandre.

– Det er jo en del av problemet når slike kontroverser oppstår, som dreier seg om Facebooks utøvelse av redaktøransvaret, at de ikke stiller til debatt. Da finnes det plutselig ingen redaktør. Og hvem er det da som driver og sletter bilder og innlegg, spør Egeland.

Nei til Dagsnytt 18

NRKs debattprogram Dagsnytt 18 forsøkte fredag å få Facebook til å stille til debatt om saken. Men selskapets nordiske kommunikasjonssjef, Peter Münster, hadde ikke mulighet til å delta.

Facebook er ifølge Dagsnytt 18-vaktsjef Fredrik Lauritzen blitt invitert til studio flere ganger tidligere, men har såvidt han har klart å bringe på det rene foreløpig ikke stilt til debatt.

Lauritzen synes Facebook burde delta i debatten.

– En ting er de profesjonelle aktørene som etterlyser svar. En annen ting er jo at en stor del av den norske befolkning bruker Facebook hver eneste dag. Det må jo være interessant for dem å få vite om Facebook slavisk forholder seg til det som står med liten skrift i brukervilkårene, eller om de gjør noen vurderinger, sier Lauritzen.

Forbrukermakt

Medierettsadvokat Jon Wessel-Aas i Bing Hodneland sier nordmenn i dag ikke har andre muligheter enn å benytte seg av sin forbrukermakt, gjennom å be Facebook begrunne sin praksis.

Jon Wessel-Aas sier forbrukerne selv må stille Facebook til ansvar.
Jon Wessel-Aas sier forbrukerne selv må stille Facebook til ansvar.
– Facebook har brukervilkår med noen – riktignok ganske vage – formuleringer om hva som er lov og ikke. Men dette er likevel bestemmelser som gir Facebook anledning til å fjerne ting de mener ikke skal være der etter eget forgodtbefinnende, sier han.

– Hva må til for at Facebook skal oppfattes som en del av samfunnets infrastruktur, og dermed må underlegges andre regler?

– Jeg tror det er langt frem før det blir sånn. Det er først ganske nylig at vi er kommet dit at organisasjoner som FN og Europarådet har uttalt at tilgang til grunnleggende internett er en slags menneskerett.

Når det gjelder grunnleggende tilgang til en internettleverandør, er det langt på vei grunnfestet at slike aktører ikke kan kaste ut folk eller nekte deg bruk av tjenesten på grunn av innholdet i det de bruker den til. De kan altså ikke gjøre slik Facebook gjør, sier Wessel-Aas.

Mottar millioner av rapporter

Peter Münster i Facebook sier Facebook ikke har ytterligere kommentarer til saken, men gjerne oversender lenker til saker i andre medier som inneholder tidligere avgitte uttalelser.

Her forklarer han bakgrunnen for Facebooks regler om nakenhet.

– Det er viktig å huske på at Facebook er et globalt samfunn og vi må ha ett sett med regler som gjelder enhver kulturell standard. Dette er ikke perfekt, men det er vanskelig å gjøre det på en annen måte når du administrerer et globalt samfunn, har Münster uttalt til VG.

Til DN sier Münster:

– I Norden har vi et meget frisinnet syn på nakenhet, og derfor virker reglene kanskje litt strammere enn det vi kanskje kunne ønske oss her. Men det kan ikke være annerledes, nettopp fordi vi er et internasjonalt nettsamfunn, sier han.

– Hvor mange versjoner av Nick Uts napalm-bilde har Facebook fjernet?

– Det har jeg ingen kommentar til.

– Er det mulig å fjerne alle?

– Jeg har ikke flere kommentarer. Vi fjerner innhold som bryter våre retningslinjer hvis det blir rapportert til oss.

– Hvordan har Facebook kommet frem til beslutningen om at dette bildet strider mot reglene om nakenhet?

– La meg sende deg disse lenkene som gir svar på disse spørsmålene.

– Vil Facebook revurdere sine nakenhetsregler?

– Jeg setter pris på din iherdighet, men har ikke så mye mer å tilføye, sier Münster.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.