Jeg er helt vill etter øl, sier brygger Joan Montasell (26) fra Barcelona.Han strekker frem et lite ølglass med humle mens han forteller om hvordan ølet brygges.
Det lukter intenst av malt inne i den lille produksjonshallen til Haandbryggeriet i Drammen. For tredje året på rad er mikrobryggeriet på gasellelistene til Buskerud. Siden oppstart i 2005 har den årlige omsetningen gått fra 700.000 kroner til drøye 14 millioner kroner.
– Vi startet bryggeriet på rett sted til rett tid. Det lå i tiden da vi utviklet mikrobryggeriet, men foreløpig har vi hatt lite konkurranse, sier daglig leder Jens P. Maudal.
Inspirert av England
I over 30 år lekte Maudal og kamerat og kollega Rune Eriksen med tanken på å starte et eget bryggeri. I mellomtiden brygget de hjemme på vaskerommet og delte ut hjemmelagde dråper til venner og familie.
– Jeg studerte i England på 1970-tallet og ble fascinert av alle de ulike ølsortene de hadde der. Men jeg turte ikke å starte eget bryggeri den gangen. I 2001 måtte jeg legge ned strømpefabrikken i Drammen ettersom Kina tok over markedet i tekstilnæringen, og jeg sto plutselig uten jobb, sier Maudal.
Noen år senere startet Maudal sin egen forretning med tre gode kamerater. Haandbryggeriet passerte én million kroner i inntekter i 2007, og omsetningen har økt med et årlig gjennomsnitt på drøye 70 prosent.
I juli flytter de for andre gang til et større produksjonslokale i byen, noen steinkast unna verkstedhallen til NSB langs Drammenselva. Ledelsen er overbevist om at mikrobryggeri er en næring som vil fortsette å vokse. I dag står mikrobryggeriøl for rundt to prosent av den totale markedsandelen, mens danskene har nådd fem prosent.
Tror på tidobling
– På sikt tror jeg Norge vil gå samme vei som Danmark. Vi sliter allerede med å dekke etterspørselen til eksport, butikkutsalg, utesteder og vinmonopol. Nå brygger vi rundt 450.000 liter i året, men det vil vi tidoble i løpet av de neste tre-fire årene, sier Ole Richard Lund, salgsansvarlig i Norge.
Tross suksessen råder Maudal alle med en gründer i magen til å tenke seg nøye om før de starter egen bedrift.
– Jeg har angret på at jeg startet bryggeriet mange ganger, rett og slett fordi det er så himla mye jobb. Uten en forståelsesfull familie ville det aldri gått rundt. Jeg tror mange ikke vet hva det innebærer å drive en egen bedrift, sier han.
Ølsnobberi
Haandbryggeriet har mye å takke «en gjeng på trendy Grünerløkka i Oslo» for.
– Den første kunden vi hadde var Parkteatret på Grünerløkka. De kjøpte bare inn et lite lager fordi de var redde for å bli sittende igjen med alt ølet, sier Maudal.
Etterhvert er det mange som har fått smaken på det luksuriøse ølet, også i utlandet. Bryggeriet eksporterer 25 prosent av ølet til utlandet, især USA og Storbritannia.
– Jeg drikker ikke, jeg smaker. Mikrobryggeriøl har en helt annen aroma enn vanlig øl, sier spanske Montasell, som reiste for å delta på bryggeriets årlige ølfestival i mai og fikk tilbud om fast jobb.
Maudal har stor tro på det han kaller en tendens til «ølsnobberi».
– Jeg tror øl kommer til å utvikle seg slik som godt brød og kaffe har gjort de siste årene. Folk er villig til å betale litt mer for kvalitet, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.