Siden august ifjor har Facebook sendt deg til sin innebygde nettleser når du klikker på en link til en nyhetssak inne i appen deres.

Hvorfor? Facebook sier det blant annet handler om raskere lastetider og enklere navigering. Men det finnes sannsynligvis én enda viktigere grunn:

– De vil beholde leseren hos seg, det er det de tjener penger på, sier gründer Frode Jensen (35) i Socius.

Socius vant i forrige uke investorkonkurransen Angel Challenge. Gründerblogger Mari Hæreid skriver om hvordan det var å tape på målstreken i samme konkurranse.

Les mer om Angel Challenge og hva en investor ser etter i en bedrift her.

Medienes store hodepine

Med Facebooks nye Instant Articles forlater du ikke engang appen for å lese nyheter – medienes nyhetssaker publiseres rett på Facebook.

Facebook omtales i dag gjerne som verdens største publisist, uten at de produserer noe eget innhold. Alt kommer fra deg, meg, aviser, blogger og alle andre som deler innholdet videre via Facebook.

Imens klør mediene seg i hodet mens de forsøker å bestemme seg for om de skal spille på lag eller stritte imot alt hva de kan (DN+).

BAKGRUNN: Kampen om første touch (DN+)

LES MER: Hevder Schibsted-avis blir først ut med Instant Articles i Norden (DN+)

Men hvorfor skulle ikke mediene kunne gjøre det samme: bruke innhold fra sosiale medier for å holde leserne lengre på sin side?

Sammen med sin engelske medgründer Daniel Butler (35) har Jensen utviklet programvare som effektivt lar mediene ta inn innhold fra en rekke sosiale kanaler (Twitter, Tumblr, Instagram), moderere det tilpasse det visuelt til siden sin.

Foregår det en diskusjon på Facebook og en på Twitter om en sak en avis har skrevet, er målet på sikt at begge skal være synlige inne på avisens sider.

– Vi gir mediene muligheten til å beholde leseren på siden sin, sier Jensen.

Og fortsetter:

– Hva er en journalist? Det er jo en kurator av nyheter, som setter det i kontekst og velger ut hva man skal fortelle og ikke. Det kan man gjøre med sosiale medier også; det blir bare en kilde til.

Socius tjeneste er i bunn og grunn en oppgradering og utvidelse av det mange medier allerede gjør når de trekker det folk sier, fotograferer eller deler på sosiale medier inn i sakene sine.

Socius har holdt til i Tyskland de siste to årene, men har nå flyttet selskapet til Norge og holder for tiden til på Startup Lab i Oslo.
Socius har holdt til i Tyskland de siste to årene, men har nå flyttet selskapet til Norge og holder for tiden til på Startup Lab i Oslo. (Foto: Elin Høyland.)
 

Axel Springer på investorlisten

Selskapet ble startet i oktober 2013, men har på kort tid rukket å skaffe seg både internasjonal oppmerksomhet og celebre kunder og investorer.

Den tyske avisen Bild bruker allerede programvaren. Det samme gjør to av magasinene til Condé Nast, et av USAs større utgivere av magasiner (Vogue, Wired, The New Yorker, GQ)

Etter at selskapet vant investorkonkurransen Angel Challenge i forrige uke, får selskapet nå inn tilsammen 30 nye investorer og over tre millioner kroner.

Axel Springer, som eier Bild og er Tysklands største mediehus, er allerede inne som investor gjennom sin akselerator for oppstartsselskaper.

Blant de 26 investorene som kommer inn gjennom Angel Challenge er Haavard Nord, grunnleggeren av Trolltech, som i 2008 ble solgt til Nokia for 840 millioner kroner.

Socius har hatt sitt hovedkvarter i Tyskland frem til nå, men flytter nå selskapet til Norge samtidig som de setter igang arbeidet med å stable på bena et større salgsapparat i New York og Berlin.

LES MER: Slik føles det å gå glipp av 1,3 millioner kroner

LES MER: – Roboter vil sitte i bedriftenes ledergrupper i fremtiden

LES MER: - Jeg har aldri drømt om å bli rik, men jeg ble nødt til å tjene pengene

Vil ta jobber hjem til Norge

Det handler ikke lenger om hvorvidt, men hvordan du skal være tilstede på nett som bedrift i dag. Men fordi design ofte er dyrt, velger mange å flytte jobben ut av landet. Graphiq Design Collective har laget et online designkollektiv som skal gjøre det lettere for bedrifter å finne billige frilansdesignere i Norge.

I serien «DNs pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Les mer her.

Vil ta jobber hjem til Norge
Graphiq Design Collective har laget et online designkollektiv som skal gjøre det lettere å finne billige frilansdesignere i Norge.
01:17
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.