– Buzzit startet som en redaksjonell blåkopi av Buzzfeed. Nå skal vi kopiere forretningsideen, sier seriegründer Even Aas-Eng (37) i Venture Factory.

De ansatte Buzzit.no fikk i dag tilbud om sluttvederlag og beskjed om at Venture Factory kjøper 51 prosent av nettavisen – og at den ikke lenger skal være en nettavis. Siden består stort sett i sin nåværende form, men skal tas av redaktørplakaten.

– Det er flere årsaker til det, hvorav den viktigste er at vi utelukkende er interessert i Buzzit av kommersielle hensyn. Vi skal ikke være et mediehus, sier Aas-Eng.

Reklame fra topp til tå

Venture Factory er et paraplyselskap som driver en rekke oppstartsbedrifter, i hovedsak rettet mot netthandel.

– Det er et ikke helt uvesentlig poeng at vi ikke trenger å ta hensyn til redaktørplakaten. Det høres stygt ut når man sier det, men vi har som sagt ikke noe ønske om å drive avis, sier Aas-Eng.

Endringen åpner for at man foruten vanlige bannerannonser kan legge kjøpslenker inne i sakene som annonsører betaler for og saker som er skrevet på oppdrag fra annonsører.

– Grunnen til at det høres stygt ut er diskusjonen om virkemidler. Er man av den oppfatning at journalister har enerett på artikler, bilder og video, er det jo stygt. Men det mener jeg de ikke har, sier Aas-Eng.

Hele siden kommer til å bli merket som annonsørinnhold, ifølge Aas-Eng.

– Ikke på grunn av redaktørplakaten, men på grunn av markedsføringsloven.

Ingen god match

– Jeg er kry av at vi har gjort nybrottsarbeid knyttet til Buzzit. Det er en retning vi tenker å bevege oss fremover. Kanskje skal vi løse samfunnsoppdragene med flere virkemidler enn de vi har bruk til nå. Dette skal vi gjøre mer – ikke mindre – av i fremtiden, sa konsernsjef Are Stokstad (61) i Amedia i oktober 2014.

– Det Buzzit er og har vært passer ikke godt inn i det vi prøver å gjøre med lokalavisene, sier utviklingsdirektør Pål Nedregotten (47) i dag.

Hva har forandret seg på halvannet år?

Buzzit ga Amedia en trafikkmaskin med positiv inntektsutvikling og utsikter til å gå i null fra 2016, forklarer Nedregotten. I tillegg lærte man også ting av viraleksperimentet man kunne gjøre praktisk nytte av i lokalvisene, ifølge Nedregotten.

Men Buzzit skaffet hverken lokalavisene til Amedia flere abonnenter eller mer annonsesalg.

 

– Det enkelte redaktør kunne velge om de ville fronte stoffet. Drev det trafikk for lokalavisene? Var det noe de opplevde ga økt verdi? I og med at mange valgte å ikke fronte stoffet, tror jeg svaret på det er «kanskje ikke», sier Nedregotten.

Da heller ikke de tekniske løsningene ga noe ekstra utbytte, bestemte Amedia seg for at de ikke var en god match for Buzzit.

Les også: Slutter i VG – flytter til Youtube

Den store klikkhøsten

Da den Amedia-eide avisen Nordlys skapte Buzzit sommeren 2014, var det startskuddet på et større viraleksperiment i norsk presse. Den påfølgende høsten lanserte VG, Dagens Næringsliv, Egmont og Bonnier alle varianter av viralsider.

Det skulle vise seg at ingen klarte å kopiere suksessen til forbildet, Buzzfeed, fullt ut. Kopiering ble derimot nok av:

Da Aftenposten begynte å gå Buzzit etter i sømmene samme høst, fant en rekke tilfeller av plagiat. Det ble starten på en større opprydningsaksjon, hvor Buzzit etterhvert ble skilt ut som et eget selskap.

Les om starten av Buzzit: Klonet Buzzfeed – fikk klikkrekord

I løpet av 2015 var så eksperimentet over for en etter en, til det punktet at når Buzzit nå tas av redaktørplakaten, forsvinner den siste rene viralnettsiden i norsk presse.

Adresseavisen har riktignok fortsatt Trd.by, en side som dekker lokalnyheter om Trondheim, samtidig som den tangerer viralsidene i en del saker og virkemidler.

 &lt;/p&gt;&lt;h4 &gt;Finne seg selv&lt;/h4&gt;&lt;p &gt;– Vi har lært mye om hva lokalavisene er og hva de ikke skal være, sier Nedregotten.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Og fortsetter:&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Du kan kanskje si at det har vært en finne seg selv-øvelse. Nå har vi en forretningsstrategi som går direkte på kjerneproduktet vårt.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;em&gt;– Er dette kroken på døren for viraleksperimentet til norske presse?&lt;/em&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Vi skal ikke være redde for å eksperimentere også i fremtiden. Vi skal heller ikke være redd for å ta ned eller gjøre endringer når vi har lært.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;em&gt;Note: Even Aas-Eng er styreleder og investor i den nye nettavisen Filter Media. Utover det har Filter Media ingen forbindelse til Venture Factory eller Buzzit, opplyser Aas-Eng.&lt;/em&gt;&lt;/p&gt;&lt;h2 &gt;Vil forene verdens Mac- og pc-brukere&lt;/h2&gt;&lt;p &gt;&lt;em&gt;I hverdagen navigerer vi mellom operativsystemer som Android, Windows, IOS og Linux. Norske Friends Software Lab forsøker å harmonisere det hele ved å lage et metaoperativsystem – et operativsystem som skal fungere både alene og på toppen av dagens systemer – på enhver enhet.&lt;/em&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;em&gt;22. januar lanserte selskapet en tidlig betaversjon for testing.&lt;/em&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;em&gt;I serien «DNs pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.&lt;/em&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;em&gt;Se alle deltagerne &lt;a href="http://www.dn.no/grunder/2015/10/28/1303/Grnder/hvem-har-norges-beste-id"&gt;her&lt;/a&gt;.&lt;/em&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;relation source="brightcove" sourceid="dnPlay_4740296907001" /&gt; &lt;/p&gt;&lt;/field&gt;&lt;field name="paid"&gt;false&lt;/field&gt;&lt;/content&gt;&lt;/escenic&gt;</p></div>(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.