– Det er helt crazy. Dette er veldig, veldig spennende og befriende, sier spilljournalist Rune Fjeld Olsen.

Mandag kl. 14 la han og medprogramleder Karl Martin Hogsnes en melding på sosiale medier om at de slutter i VG og starter sitt eget produksjonsselskap.

Med seg får de merkevaren til det populære spillprogrammet «Level Up», som hadde gått ni sesonger på VGTV før programmet ble lagt ned før jul.

Samtidig åpnet de to muligheten for at fansen selv kunne bidra til å finansiere prosjektet, med alt fra 1 til 500 dollar eller mer.

24 timer senere hadde det tikket inn 5.614 dollar, som tilsvarer rundt 48.500 kroner, via folkefinansieringssiden Patreon.com. Mer enn 560 fans hadde bidratt med penger, og dermed signert seg opp til å bidra med et fast månedlig beløp.

Man kan tegne seg av når som helst, men dersom de to programlederne klarer å holde på fansen, vil de på et år hente inn mellom 500- og 600.000 kroner fra tilhengerne.

Holder de seg over 5000 dollar i måneden, lover Fjeld Olsen og Hogsnes å ikke ha reklame på videoene sine på Youtube.

– Vi forventer litt svingninger, at noen kommer og noen går og noen tar pause. Men dette får oss såpass langt på vei at vi ikke trenger voldsomt store avtaler med andre aktører, sier Fjeld Olsen, og legger til at flere potensielle samarbeidspartnere har vist interesse.

Pengene skal gå til lønn til de to, men først når sluttpakkeavtalene med VG løper ut til høsten.

VG: Måtte kutte

Redaktør Helje Solberg i VGTV skriver i en epost til DN at programmet ble avviklet fordi VGTV, som de andre redaksjonene i VG, er nødt til å kutte kostnader.

– Interessen for programmet på VGTV var dessverre ikke lenger så stor som den har vært, blant annet fordi en del seere har flyttet seg til Youtube og andre plattformer for å finne nyheter, reportasjer og annet spillrelatert innhold, skriver Solberg.

– Vurderte dere alternativet om å la de få gå rett på Youtube istedenfor i deres egen VGTV-playeren?

– De var på Youtube, men  inntektene vi hadde på programmet kom fra visninger og sponsorat på VGTV. Utelukkende å være på Youtube var ikke et alternativ.

Solberg er glad for at de to får støtte og drahjelp.

– Det er ikke noe som er hyggeligere enn at to så dyktige, kunnskapsrike og dedikerte karer som Karl-Martin og Rune lykkes. For oss var det et enkelt valg at de skulle få ta med seg merkevaren, da vi bestemte oss for at vi ikke lenger hadde mulighet til å utvikle Level Up videre, skriver hun.

«Særlig spennende»

Førsteamanuensis Jens Barland i medieledelse ved NTNU sier folkefinansiering er lite vanlig i norsk presse, men at det har potensial til å bli større.

Han peker på to eksempler:

  •  Verdensmagasinet X finansierte en reportasjetur til Nigeria med 20.000 innsamlede kroner.
  •  Nettmagasinet Harvest har en egen «støtt oss»-knapp, der man kan gi et månedlig beløp.

– Dette er en del av de nye digitale finansieringsmulighetene. Akkurat dette prosjekt er særlig spennende, fordi de som driver med gaming og spill er allerede vant til å finansiere lignende type prosjekter, sier Barland.

Barland påpeker at norske mediehus er særlig opptatt av produkt og betalingsform når man skal utvikle nye inntektsstrømmer i digitale medier, men at det muligens handler like mye om hva publikum er vant til.

– Man vil aldri finne én finansieringsform, det vil finnes forskjellige måter å tjene penger på. Folkefinansiering kan fungere i noen bestemte sammenhenger, særlig der du har sterke tilhengersamfunn, slik man har i spillverdenen, sier Barland.

Det nye produksjonsselskapet tar med seg presseetikken man allerede har praktisert i VG.

De to understreker i en melding til fansen også at «Det viktigste av alt for oss er at stemmene våre er 100% våre egne. Uansett størrelse på donasjoner vil ikke det forandre seg».

– Jeg ser jo at det er litt andre tilstander på Youtube enn det er i den tradisjonelle pressen. Jeg mener det er ekstremt viktig å bevare integriteten i en situasjon der de store spillutgiverne utøver press på de som formidler innholdet i spillene, sa Fjeld Olsen til DN mandag.

Les også: Dette er tv-kanalenes overlevelsesstrategi i møte med Youtube

Les også: Millionvekst for gutteromsstjerner dnPlus

Vil forene verdens Mac- og pc-brukere

I hverdagen navigerer vi mellom operativsystemer som Android, Windows, IOS og Linux. Norske Friends Software Lab forsøker å harmonisere det hele ved å lage et metaoperativsystem – et operativsystem som skal fungere både alene og på toppen av dagens systemer – på enhver enhet.

22. januar lanserte selskapet en tidlig betaversjon for testing.

I serien «DNs pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Se alle deltagerne her.

Vil forene verdens Mac- og pc-brukere
I DNs pitchekonkurranse denne uken møter du Arne Peder Blix fra Friend Software Labs.
01:01
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.