Hallvar Helleseth (34) har alltid vært et kattemenneske. For noen år siden giftet han seg med et hundemenneske. Nå har familien tre katter og en hund.
Labradoren Leia bykser ut straks døren åpnes og løper Erik Høsteland Åland (25) og Øyvind Eriksen (28) fra firmaet Dyrekassen i møte.
Det er blitt en fast levering. Hunden vet at det vanker fôr. Og kos.
– Det er sunnere for dyrene å få ordentlig fôr, men det får man ikke i ordinære dagligvareforretninger. Samtidig var det sjelden vi fikk tatt oss tid til å handle i dyrebutikker. Nå får vi det samme fôret som vi ville kjøpt hos dyrebutikken levert på døren, sier Helleseth.
Fra menneske- til dyrekasse
Åland og Eriksen jobbet inntil nylig i Adams Matkasse, men sluttet i januar for å bli gründere i Dyrekassen, sammen med daglig leder Roger Holthe Olsen (34) og Trond Saure.
Ideen er enkel: å utvide den raskt voksende trenden med matkasser fra mennesker til kjæledyr.
Ifjor brukte nordmenn over en milliard kroner på netthandel og hjemmelevering av dagligvarer. Innen tre år anslår ulike konsulentselskaper alt fra en fire- til en tidobling.
Gründerne håper på en lignende veksttakt for dyremat levert rett hjem.
– Tiden for å tenke på matkasser som luksus er forbi. Markedet er klar for innovasjon, sier Olsen.
Hjemmelevering og nettkjøp av menneskemat er blitt milliardbutikk, men har likevel en markedsandel på under én prosent av totalmarkedet.
– Er dere avhengige av å kunne ta større markedsandeler enn det i dyrefôrmarkedet for å kunne lykkes?
– Ja, vi har vel en ambisjon om å ta i alle fall fem prosent innen 2019, som vil tilsvare 140 millioner kroner.
I USA startet Petflow opp et lignende konsept i 2010. Tre år etter omsatte de for over 400 millioner kroner.
Hallvar Helleseth tipper han bruker et sted mellom 1000 og 1500 kroner i måneden på dyrefôr til de fire kjæledeggene.
– Jeg burde kanskje hatt litt bedre kontroll på akkurat det.
– Kan hjemmelevering av dyrefôr sammenlignes med hjemmelevering av menneskemat?
– Både dyr og mennesker spiser sunnere når sunne varer blir levert på døren. Vi hadde Adams matkasse en periode, men det føltes i større grad som et luksustilbud. Nå har vi stoppet matkassen, men dyrekassen har vi beholdt.
I 2015 gjennomførte gründerne i Dyrekassen et prøveprosjekt som ga dem et tresifret antall kunder, forteller Olsen. Da skjønte de at de kunne satse.
Samtlige gründere har nå sagt opp jobben sin og skutt inn oppunder en halv million i sparepenger tilsammen. I tillegg har selskapet fått 370.000 kroner i etablererstøtte fra Innovasjon Norge. Selskapet er nå i ferd med å hente opptil fire millioner kroner fra investorer. Tirsdag kom én million på plass fra Bergen Teknologioverføring – gjennom regjeringens nye pre-såkornordning.
Les mer om alle selskapene som mottok investeringer fra Bergen Teknologioverføring her.
Får konkurrent over påske
Dyrekassen er heller ikke alene om ideen i Norge. Over påske starter den konkurrerende tjenesten Vom Rett Hjem opp.
– Du skal få et personifisert abonnement for hva slags fôr din hund trenger, hvor mye og informasjon om hvordan det skal gis til hunden på en best mulig måte for å stimulere mental helse, forteller Tess Erngren (41), som i dag driver hundeskolen og dyreforretningen Gooddog i Bygdøy allé i Oslo.
De lager takboksen som kommer ned til deg
Har du stått i døråpningen på bilen og kavet for å få skiene opp i takboksen? Nå har selskapet Dropracks søkt om patent på oppfinnelsen som kan gjøre akkurat dette enklere for deg.
I serien «DNs pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.
Les mer her.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.