Ifjor høst solgte Mcash-gründer Daniel Döderlein (36) den norske delen av selskapet til Sparebank 1-gruppen, for et millionbeløp.
Samtidig beholdt Döderlein de ansatte og rettighetene til tjenesten i utlandet. Mandag relanseres selskapet på Money 20/20-konferansen i København.
Det nye navnet er Auka, og selskapet skal nå bli en ren tjenesteleverandør for banker internasjonalt, istedenfor å gå inn i markedet på egen hånd, slik selskapet gjorde i Norge.
– Vi skal ta med oss den plattformen vi har bygget og polert på i flere år ut i verden, og la andre finansielle institusjoner kjøre på den i sine lokalmarkeder, sier administrerende direktør i Auka (tidligere Mcash) Daniel Döderlein.
En av årsakene til at Döderlein satser internasjonalt er det kommende EU-direktivet PSD2, som i bunn og grunn er en deregulering av banktjenestene slik vi ser i dag. Direktivet vil åpne markedet for nye aktører, og gjøre det lettere for selskaper som for eksempel Apple, Facebook og Google å ta over mange av dagens banktjenester.
– Det utfordrer bankene dramatisk, og er noe de må adressere på et eller annet vis. Vi vet at 17 norske banker bestemte seg for ikke å innovere selv, fordi det tar for lang tid, og fordi det ikke er en kultur i banken for det. De satser heller på teknologi laget av andre, sier Döderlein.
Han opplyser at selskapet før lansering på finanskonferansen Money 20/20 i København mandag allerede er i samtaler med flere europeiske banker.
«Kopiert det vi gjør»
Döderlein er ikke redd for å gi et spark til DNB, til tross for at den norske storbanken med Vipps kapret en større markedsandel i det norske markedet enn det Döderlein og Mcash klarte. Da han solgte den norske delen av selskapet i høst, ble det rapportert at Mcash hadde nærmere 100.000 brukere og var tilgjengelig for mobilbetaling i over 600 butikker, deriblant Bunnpris, G-Sport, Burger King og Moods of Norway.
– Mange av dem vi har snakket med sier: Se på DNB, de er et eksempel på en bank som innoverer. Det er jo helt feil, DNB har ikke innovert noen ting. De har ringt til «usual suspects», i dette tilfelle en ny leverandør i Tata, som like gjerne kunne vært Evry eller Nets, sier Döderlein, og sikter til selskapet Tata Consultancy Services, som sammen med DNB står bak Vipps.
Döderlein mener likevel DNB traff bra da de lanserte Vipps-kampanjen.
– Men nå plages DNB av at plattformen ikke er komplett, og henger etter. Hvis du søker på Google nå etter DNB, Vipps og «snart», så finner du ganske mange fine treff. Stort sett alt de publiserer dreier seg om hva de skal komme med snart. Det er symptomatisk på hvor de står rent teknologisk, mener Döderlein, og fortsetter:
– Bankene har den distribusjonskraften som trengs, noe som igjen er bevist av Vipps. DNB gjorde en kjempelansering, ved å vise at man kan komme med en kopi av noe andre har laget, løfte det ut og få det til å smelle skikkelig.
Informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB svarer i en epost til DN følgende på Döderleins utspill:
– Vi ønsker Daniel Döderlein lykke til med den internasjonale satsingen. Jeg tror de 1,6 millioner kundene som har lastet ned Vipps ser på det som en nyttig innovasjon som gjør hverdagen enklere.
- Tre måneder
Mcash-teamet er ikke bekymret, selv om de nå må ut og jakte kunder.
– Vi kan lansere en p2p-tjeneste, altså lignende Vipps eller den Sparebank 1 har i dag på tre måneder, sier viseadministrerende direktør Anders N. Bakke.
– Vi er ganske sikre på at vi skal kunne lansere langt raskere enn alle andre. Det er ingen som både har bygget teknologien selv, løftet den ut i markedet selv, og sittet i markedet som nummer én eller to. Den kunnskapen har vi, og det har ingen andre. Der er vi unike, sier Döderlein.
– Men hvor lenge kan dere holde på dersom dere ikke selger?
– Vår store utfordring er at vi ikke vet hvor lang salgssyklusen er, men PSD2 blir innført senest i starten av 2018. Derfor vet vi at bankene presses i vår retning. Vi har penger nok til å leve uten nye inntekter i rundt tre år. Vi er ikke ute etter å hente penger, men vi er også eid av venturefond, sier Döderlein.
Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.