I de gamle fabrikklokalene til Sætre Kjeksfabrikk på Vålerenga i Oslo, har gründer Rune Arnhoff bygget opp det lønnsomme importselskapet Relekta.
– Her var det et verksted den gang man brukte hest og kjerre. Nå tester vi nye produkter til bilverksteder i de samme lokalene. Bare i år økte antallet produkter vi selger til den bransjen med 150, sier Arnhoff.
Bilprodukter står nå for 30 prosent av omsetningen i Relekta-gruppen. Selskapet selger reparasjons og vedlikeholdsprodukter til bygg- og anlegg, bilverksteder, oppdrettsnæringen og industrien.
Nå har han solgt selskapet sitt. Nærmere 25.000 eiere av små- og mellomstore bedrifter vil i løpet av ti år gjøre det samme som Arnhoff: selge eller finne andre til å drive livsverket videre.
Les mer om små og mellomstore bedrifter på DNgründer.
Startet i kjelleren
Arnhoff startet med et lite verksted i familiens kjeller i Lørenskog. Etterhvert ble han en betydelig arbeidsgiver med 110 ansatte og en skattelignet formue på 117 millioner for skatteåret 2014.
– Jeg var 19 år da jeg etablerte selskapet Relekta. Det første produktet var en oppladbar loddebolt, og det utviklet seg til en komplett linje med reparasjons- og vedlikeholdsprodukter.
Planen var å ta utdannelse og bli forsker, men jeg fikk så mange henvendelser at jeg etterhvert utsatte studieplanene til jeg ble 30 år – og nå er jeg 58, sier Arnhoff.
Selskapet vokste med importprodukter og på begynnelsen av 1980-tallet kjøpte han lokaler i den gamle kjeksfabrikken.
– Det har vært en familiebedrift. Jeg traff til og med kona på jobben her, sier Arnhoff med et smil.
Siden etableringen i 1977 har Relekta-gruppen vokst fra 20.000 i omsetning til nesten 250 millioner kroner ifjor. Og resultatmarginen før skatt har de siste årene ligget på mellom 14 og 15 prosent.
For en del år siden skjøt selskapet blink med byggkjemiproduktene Tec7-serien som er selskapets mest kjente varemerke.
«Var et planlagt salg»
For vel ett år siden solgte Arnhoff virksomhetene i Relekta-gruppen.
– Det var et planlagt salg. Ingen av barna var interessert i å overta, sier Arnhoff.
Han satte visse betingelser med salget.
– Jeg ville finne en kjøper som kunne ta vare på selskapets kultur og ansatte. Det vil si ingen oppsigelser. Jeg har fra dag én hatt som filosofi at vi er en menneskebedrift – ikke en industribedrift eller salgsbedrift.
Gründeren kontaktet en bedriftsmegler for å finne riktig kjøper.
– Etterhvert fant vi det svenske selskapet Indutrade som spesialiserer seg på kjøp av lønnsomme bedrifter og har en policy om å ta vare på bedriftenes kultur, sier Arnhoff.
Les også: Krangler om Nabobåt-navnet
«Prisen er hemmelig»
Han er i dag glad for salget.
– Man må ikke vente for lenge med å selge, sier han.
– Med et resultat før skatt på mellom 30 og 20 millioner de siste fem årene gikk vel selskapet for flere hundre millioner?
– Prisen er hemmelig, men jeg kan bekrefte at det var i hundremillionersklassen. Ellers ville jeg ikke ha solgt, sier Arnhoff.
Luksusleilighet til møter
Noe av pengene brukte Arnhoff på å kjøpe en leilighet på Aker Brygge i Oslo for 38 millioner kroner.
– Jeg bor fremdeles på familiegården i Lørenskog. Lokalene på Aker Brygge bruker jeg først og fremst til kontor og representasjon og møter.
Arnhoff har etter salget sluttet som daglig leder, men sitter i styret i Relekta.
– Jeg jobber med å gjøre meg overflødig.
Han viser et tomt rom i den gamle kjeksfabrikken som hans etterfølger skal flytte inn i.
– Her er kontoret jeg har hatt siden 1983. Originalmønsteret på veggene er tatt vare på. Legg merke til gulvet. Det har
fiskebensparkett fra 1930-årene, sier Arnhoff, som nå blant annet satser på eiendomsmarkedet med kjøp av oppussingsobjekter.
Venter et rush av eierskifter
Eldrebølgen vil føre til omfattende salg av bedrifter.
– Grovt sett vil hvert tredje selskap blant små- og mellomstore bedrifter i Norge få nye eier i løpet av ti år, sier Geir Samdal, daglig leder i Eierskiftesenter.
Han opplyser at det medfører at cirka 25.000 selskaper med majoritetseiere – eksempelvis familiebedrifter – må skifte eiere.
– Det er to hovedårsaker til det. Det er eldrebølgen og at nye eiere har et fortrinn om å utvikle bedriftene bedre, sier Samdal.
Han leder en opplærings- og undervisningsorganisasjon som har som «formål å sikre verdier for bedriftseiere og samfunnet».
– Norske majoritetseiere har generelt for lav bevissthet og kunnskap om eierskifter.
Samdal sier også det er et generelt problem i Europa.
– Hvert år er det i gjennomsnitt eierskifte hos 600.000 små- og mellomstore bedrifter i Europa på grunn av eldrebølgen.
Samdal mener mange venter for lenge med avgjørelsen.
– Alternativer til salg til ny eier, er salg til ansatte, delvis salg eller nedleggelse. En annen mulighet er å ansette ny daglig leder og opprettholde eierskapet i familien, sier Samdal.
LES OGSÅ OM:
Milliardærer flokker til tre blokker: Jakter prisrekord i rikingblokk
Skal snu trenden: Brokkoli utfordrer bensinpølser (+)
Statoils problembarn er blitt pengemaskin: En halv «mong» i pluss (+)
Kunstig intelligens gjør at treningssenteret vet når du skal slutte
Se Rune Bjerkes forklaring:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.