Når Steenstrup Stordrange om noen måneder flytter inn i nye lokaler i Vika, får advokatfirmaet tre møterom med tradisjonell videokonferanse, i tillegg til flere titall små kameraer fra norske Kubicam.
– Vi har fått full tenning, for å være helt ærlig, og skal ha dette på alle våre kontorer. Sammenlignet med ordinær videokonferanse er prisen «peanøtter», sier advokat og partner Gisle Edvard Årnes.
Steenstrup Stordrange er blant et lite antall kunder som har fått tilgang til de norske gründerne Kubicams førsteopplag på 200 enheter, som skal leveres i august. På samme liste står Google, som har vært Kubicams utviklingspartner de siste to årene.
Kubicam hentet nylig 21 millioner kroner fra investorer for å realisere sin plan: å tilby videokonferanse i høy kvalitet til en pris «alle» kan ta seg råd til. Selskapet har sine røtter i videokonferanseselskapet Tandberg, og emisjonen fikk betydelig økt interesse da Acano, en annen Tandberg-avlegger, ble solgt til Cisco for seks milliarder kroner i november. Siste emisjon priser Kubicam til 130 millioner kroner.
– Om tre år tror jeg dette kommer til å være et norsk innovasjonseventyr, sier Årnes, som blant annet liker at man enkelt kan ta med utstyret ut i felt.
– Du kan ha full videokonferanse selv om du er på en byggeplass, sier han.
Følelse av å være tilstede
Gründerne var begge ansatt i Cisco, som hadde kjøpt videokonferanseselskapet Tandberg. Der opplevde de at man kunne jobbe mye bedre på tvers av kontorer og kontinenter hvis man hadde høykvalitets videokonferanse overalt.
– Det var fantastisk, men så dyrt at bare noen få av verdens store selskaper hadde det i noen få møterom, sier teknologidirektør og medgründer Anders Eikenes.
– Vår idé var å få til det samme rimelig, sier medgründer Stein Ove Eriksen.
De tegner et bilde av fremtiden der folk på fjerne kontorer og hjemmekontorer eller ute i felten kan ses og høres av kolleger de samarbeider med, gjerne gjennom videokonferanser som står på hele tiden.
– Hvorfor skal man ikke bare bruke Skype og pc-kameraet?
– Du må få følelsen av å være tilstede. Kvalitet er nøkkelen til produktivitet. Det må være førsteklasses lyd og bilde, og ingen forsinkelse, sier administrerende direktør Thomas C. Holst.
Koneinvestor
Acano ble startet av gründere som tjente stort da Tandberg ble solgt til Cisco i 2010. Kubicam ble startet med Eikenes’ og Eriksens kone og samboer som investorer. Med en prøvemodell som ble holdt på plass av tyggegummi i kofferten, reiste de til Silicon Valley for å lodde interessen. Den var enorm, forteller Alexander Woxen i Startup Lab, som selv møtte gründerne på en grillfest i California. Han har siden investert gjennom Founders Fund, som styres av Startup Lab.
– Jeg har aldri vært borti et selskap som har fått så stor interesse med så liten markedsføring, sier Woxen, som opplevde to gründere som åpnet dører hvor enn de dro.
Blant annet møtte de tilfeldigvis akkurat de direktørene i Google som jobber med videokonferanse, og gigantselskapet har siden vært en utviklingspartner for dem. De har også god kontakt med Skype og Facebook.
Toppforskere på laget
Gründerne er fulle av lovord om kulturen de opplevde i Silicon Valley. De fikk hjelp og råd når de torde å dele sine ideer. Selskapet opplever også at investorene tenker annerledes.
– Der vil de spørre deg hvor stort selskapet kan bli og hvor mye penger trenger du for å nå ditt fulle potensial. En norsk investor spør typisk hvor mye utvikling kan du få til med ti millioner kroner, sier administrerende direktør Holst.
Ideen og konseptet var grundig solgt inn hos potensielle kunder og partnere i Silicon Valley, men en utfordring gjensto: De måtte levere det produktet de hadde lovet. Og det var alt annet enn enkelt å pakke svært avansert lyd- og billedbehandling inn i en relativt billig liten dings som kan festes på toppen av en skjerm. Mye av hemmeligheten ligger i hvordan video raffineres i enheten. For å løse dette forlot de USA.
– Vi måtte dra hjem, brette opp ermene og bygge. I Norge har vi verdensklasseingeniører, og det er mye billigere enn i Silicon Valley, sier Eikenes.
Konkurransen om talent er beinhard i Silicon Valley. Folk bytter gjerne jobb hver 18 måned, og man risikerer å miste folk til selskaper som Facebook, påpeker Eikenes.
I Norge har de dessuten fått støtte fra Sintef, Forskningsrådet og Innovasjon Norge. De har økt staben fra fem til femten det siste året, men har i tillegg toppforskere ansatt hos forskningsinstitusjoner som jobber med å løse akkurat de teknologiske utfordringene de står overfor.
Tilbake til Silicon Valley
I august skal endelig de 200 første enhetene på markedet – solgt til utvalgte kunder som har lovet å gi dem ukentlige tilbakemeldinger om bruken. Det er bestillinger på flere tusen enheter, før produktet eksisterer, forteller Holst.
Neste stopp er å reise tilbake til Silicon Valley. Holst drar for selge og forme partnerskap med de globale aktørene som finnes der.
– Kona har sagt opp en godt betalt jobb for å bli med til USA. Jeg skal gå inn de dørene som gutta har åpnet og gjøre avtaler, sier Thomas C. Holst.
LES OGSÅ OM:
Når eldre arbeidstakere er mindre produktive: Vil kutte seniorenes lønn
Typisk damer å være vanskelig å like? Toppdamer og kvinnekortet
Vinner Follo-jobber: Kjøper norsk arbeidskraft
Vurderer å flytte langrutene fra Oslo: Vurderer å rømme fra flyavgiften
- Anbefalt av DNtv:
Siste episode av DNs podkast:
Episode 11: Dette må du vite om "brexit", milliarder i sluttpakke til oljeselskapene - og en milliardær og et gribbefond som har planen klar for kriserammede offshorerederier.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.