– Jeg er sikker på én ting. De nye revolusjonerende ideene kommer ikke fra meg, Stein Erik Hagen eller Christian Ringnes. De kommer fra unge nytenkende mennesker som vil forandre verden, sier Petter Stordalen.
DN har spurt flere profilerte investorer fra norsk næringsliv om deres erfaringer fra bransjen, hva de ser etter når de gjør investeringer og deres beste tips til hvordan gründere bør selge seg inn til potensielle investorer.
I sin selvbiografi «Jeg skal fortelle deg min hemmelighet» lovte Stordalen ut én million kroner til den gründeren som pitchet han den beste ideen. Det løftet står han fast ved.
– Jeg vil være med på å bygge opp nye norske selskaper. Jeg tror vi har fått inn nærmere tusen ideer nå og i september skal jeg kåre en vinner, sier han.
LES OGSÅ: Overbeviste investorene og stakk av med 1,3 millioner kroner
Opptatt av menneskene
Stordalen er helt klar på hva han ser etter når han skal gjøre investeringer. Det første og desidert viktigste for ham er menneskene bak, fordi det er dem som representerer ideen eller selskapet.
- Det er det dem som har de viktigste suksesskriteriene for business: eierskap til ideen, kunnskap om markedet og konkurransesituasjonen og ikke minst - gjennomføringskraft. Det aller viktigste er å ha evnen til å realisere visjonene, sier han.
Han har flere tips til gründere som ønsker å selge seg inn til potensielle investorer. Det første man bør gjøre er ifølge Stordalen å prøve å sette seg inn i motpartens virkelighet. Det er også viktig at pitchen er presis og kortfattet.
- Klin til med en gang og si det viktigste først – dette er casen, dette er økonomien og dette er målene vi skal nå. Bruker du for lang tid har du allerede tapt. Du får ofte bare 10-15 minutter, sier han og fortsetter:
- Erfarne investorer leser nye caser hele tiden. Ber du dem om å lese 25 sider med tekst for å komme til poenget, havner det garantert i søpla. Fortell meg i stedet: hvor er vi, hvor skal vi og når er vi der.
LES OGSÅ: Ingen misunner deg gründerlivet før den første millionen er tjent
For han handler prosessen om å se forbi de fantastiske regnearkene og prognosene som blir presentert, fordi de nærmest alltid viser en eventyrlig avkastning og ingen av skjærene i sjøen. Hans oppgave blir å løfte blikket og tegne seg sitt eget bilde av hvordan prosjektet vil utvikle seg.
- For meg koker det ned til tre avgjørende faktorer. Liker jeg menneskene, tror jeg på ideen og er løsningen økonomisk bærekraftig. Om svaret er ja på alle disse faktorene, slår jeg til, sier han.
- Ting tar tid
Noen ting er han alltid innstilt på – at ting alltid tar mer tid enn planlagt og at man bør bruke «Pi-regelen» når man investerer i en start up eller teknologibedrifter. Det innebærer at han ganger kostnaden med Pi, altså 3,14, og deler inntektene med Pi. Hvis det fortsatt ser lovende ut har man en fornuftig margin, ifølge Stordalen. Som etablert investor foretrekker han å gjøre investeringer i en senere fase av et selskaps liv, for å ha mer sikkerhet.
- Jeg vil heller være studieveilederen din når du kommer i tenårene enn å være jordmor som bistår under fødselen, for å si det sånn. Øvelsen er gjerne å stokke om kortene og se etablerte selskaper i nytt lys, sier han.
Les mer gründerstoff på dn.no/grunder(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.