Senest forrige helg skjedde det igjen: en Uber-sjåfør ble avskiltet av politiet i Oslo.
Spørsmålet om hvorvidt Uber er å regne som pirattaxivirksomhet går fortsatt sin gang i rettsapparatet, og det foreligger foreløpig ingen rettskraftig dom.
Likevel har politiet fortsatt sine avskiltinger. Frem til januar 2016 var det avskiltet minst 24 Uber-sjåfører. Nå er tallet over 60.
Les også: Uber tilbyr førerne sine pensjonsplaner i påvente av selvkjørende biler
– Nå i sommer virker det som om man har trappet opp igjen aksjonene etter en rolig periode i vår, sier advokat Jens-Henrik Lien (39) i advokatfirmaet Mageli.
Han representerer de avskiltede og bøtelagte sjåførene.
– Det er ganske stor forskjell på hvordan ting håndteres fortsatt, utrolig nok. Noen blir vinket videre, noen saker henlegges. Noen mister skiltene, noen ikke, sier Lien.
DNs Delingsøkonomikonferanse arrangeres i dag. Følg DNGründer på Facebook og Twitter for oppdateringer og nyheter.
I løpet av høsten ventes det at saken mot en avskiltet Uber-sjåfør igjen skal for tingretten, etter at lagmansretten sendte saken tilbake dit for ny vurdering.
Innen februar neste år skal et utvalg oppnevnt av regjeringen være ferdig med å utrede delingsøkonomien i Norge. I mellomtiden kommer stadig nye konflikter til overflaten i gråsonene som har oppstått når ny teknologi møter gamle lover og forskrifter.
På Majorstuen forsøker et sameie å få tvangssolgt leiligheten til en mann i 30-årene som har leid ut halve året via Airbnb, en sak DN omtalte 9. august
Tre sjåfører for Uber-konkurrenten Haxi ble i slutten av juni frifunnet for brudd på yrkestransportloven helt opp til Høyesterett.
– Det er dessverre et voksende antall avskiltinger. Vi forblir overbevist om at norske lovgivere vil få på plass nye, fornuftige reguleringer som tåler fremtiden og blir et gode for den delen av befolkningen som har omfavnet tjenesten, sier Ubers pressesjef i Norden, Oliver Carra.
DN tok tirsdag kontakt med Oslo politidistrikt, men har ikke fått besvart sin henvendelse. Saken vil bli oppdatert når politiet svarer.
Les også: Uber tilbyr førerne sine pensjonsplaner i påvente av selvkjørende biler
NHH-professor: Tre argumenter for at delingsøkonomien er et gode
Les også: Selskaper i delingsøkonomien forsøker å alliere seg, men ikke alle er enige i at de alle kjemper samme sak(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.