United Influencers Media Group er et svensk digitalkonsern som satser på markedsføring av såkalte «influencers» - påvirkere eller opinionsledere i sosiale medier.
Selskapet er kanskje mest kjent for å stå bak appen «Zlatan Unplugged», der Manchester United-spilleren Zlatan Ibrahimovic gir fansen et mer personlig innblikk i sin hverdag som fotballspiller og familiefar.
Konsernet, som eies av den svenske seriegründeren Dan Olofsson og norske Kjetil Tveter, har ifølge det svenske nyhetsbyrået Rapidus tapt 300 millioner svenske kroner siden oppstarten. I 2015 var resultatet i morselskapet på 63 millioner kroner i minus.
Forvirring om omsetning
Tidligere denne uken skrev det svenske nyhetsbyrået Rapidus, og en rekke andre svenske medier at selskapets nettoomsetning var på kun én krone i 2015. Men dette gjaldt kun morselskapet, og ikke driftsselskapet United Influencers Sweden, får DN opplyst fredag.
United Influencers het i Sverige tidligere «Mikz», men skiftet navn etter å ha slått seg sammen med United Bloggers i 2015. DN får opplyst fra United Influencers norske sjef, Julie Holst Berntsen, at underskuddet i morselskapet stammer fra det svenske selskapet før sammenslåingen sommeren 2015.
<script type="text/javascript">var embedDeltas={"100":614,"200":472,"300":436,"400":436,"500":400,"600":400,"700":400,"800":400,"900":400,"1000":400},chart=document.getElementById("datawrapper-chart-fQsab"),chartWidth=chart.offsetWidth,applyDelta=embedDeltas[Math.min(1000, Math.max(100*(Math.floor(chartWidth/100)), 100))]||0,newHeight=applyDelta;chart.style.height=newHeight+"px";</script></p><p >– Det er en årelang teknologiinvestering som ble gjort før vi slo sammen selskapene, skriver Berntsen i en epost til DN.</p><p >United Influencers Media Group eier nå 51 prosent av aksjene i norske United Influencers, <a href="http://www.dn.no/etterBors/2016/09/15/1458/Blogg/egenkapitalen-forsvant-i-2015-men-n-gr-det-mye-bedre">som i 2015 omsatte for 15 millioner kroner, med et negativt driftsresultat 4,8 millioner kroner.</a></p><p >Det svenske søsterselskapet, United Influencers Sweden, er også eid av United Influencers Media Group, omsatte for 2,6 millioner svenske kroner i 2015, men var kun aktivt etter sammenslåingen i fjor sommer.</p><h4 >– Ingen konsekvenser</h4><p >Det norske selskapet tjener penger ved å tilby markedsføring via bloggene til Caroline Berg Eriksen, Camilla Pihl, Komikerfrue Marna Haugen Burøe og Lene Orvik med flere.</p><p ><relation source="ece-auto-gen" sourceid="8971f3f7-24de-46c4-adda-bb3ab6426369" ><field name="title">FrPodcast08.jpg</field><field name="caption">Daglig leder Julie Holst Berntsen. Foto: Fartein Rudjord</field></relation>– Vi er eid av samme morselskap som United Influencers Sweden og jobber sammen for å utvikle markedet, produkter, erfaringer, skriver daglig leder Julie Holst Berntsen i United Influencers Norge i en epost til DN.</p><p >Berntsen sier at selskapet stadig finner nye kanaler og forretningsområder, mens resten av mediebransjen nedbemanner. Samtidig understreker hun at det store tapet i morkonsernet får lite å si for driften i datterselskapene.</p><p >- Det har ingen konsekvenser for United Influencers hverken i Norge eller Sverige, skriver hun i en epost til DN.</p><h4 >Tror på omsetning på 38 millioner</h4><p >Eier Dan Olofsson skriver i en epost til det svenske nyhetsbyrået Rapidus at han forventer at svenske og norske United Influencers omsetter tilsammen for 38 millioner svenske kroner i 2016.</p><p >Om de 300 millioner svenske kronene som har gått med i utviklingen av United Influencers-konsernet, skriver Olofsson følgende:</p><p >– Det jeg har lært meg er at om man er langsiktig, pleier resultatet å bli bra. Om noen år er jeg overbevist om at investeringen i United Influencers/Mikz kommer til å ha vært lønnsom.</p><p >Daglig leder Julie Holst Berntsen i United Influencers Norge sier at selskapet er fornøyd med å ha tatt 15 millioner kroner av annonsemarkedet i 2015.</p><p >– Selv om vi gikk med underskudd i fjor gikk det bedre enn budsjettert. Igjennom hele 2016 har vi fortsatt jobben med å utvikle markedet og rigge byrået for vekst. Vi er veldig fornøyde med resultatet hittil i år, skriver hun.</p><p ><strong>Les også: <relation source="ece-auto-gen" sourceid="8475cc9c-48db-4f17-b88a-3751db86f43d" ><field name="title">Zlatan blir spillinvestor</field><field name="leadtext">&lt;p&gt;Fotballstjernen putter penger i en svensk spillbransje som vokser i rekordfart – og nå er mer enn 35 ganger så stor som den norske.&lt;/p&gt;</field><field name="paid">false</field></relation></strong></p><h4 >Anbefalt av DNtv:</h4><h4 ><relation source="brightcove" sourceid="dnPlay_5146763736001" /></h4><h4 ><relation source="brightcove" sourceid="dnPlay_5149462283001" /></h4></field><field name="paid">false</field><field name="semantic-response">{"tags":[{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"United_Influencers_Media_Group","relevance":0.9872182607650757,"parent":"Selskap","label":"United Influencers Media Group"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Zlatan_Ibrahimovic","relevance":0.9628651738166809,"parent":"Personer","label":"Zlatan Ibrahimovic"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Dan_Olofsson","relevance":0.9993361234664917,"parent":"Personer","label":"Dan Olofsson"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Kjetil_Tveter","relevance":0.9989045262336731,"parent":"Personer","label":"Kjetil Tveter"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Rapidus","relevance":0.974806010723114,"parent":"Selskap","label":"Rapidus"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Sverige","relevance":0.9975495934486389,"parent":"Steder","label":"Sverige"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"United_Blogger","relevance":0.9934795498847961,"parent":"Selskap","label":"United Blogger"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"United_Influencers","relevance":0.998460054397583,"parent":"Selskap","label":"United Influencers"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Julie_Holst_Berntsen","relevance":0.9994197487831116,"parent":"Personer","label":"Julie Holst Berntsen"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Caroline_Berg_Eriksen","relevance":0.9998262524604797,"parent":"Personer","label":"Caroline Berg Eriksen"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Camilla_Pihl","relevance":0.9993889331817627,"parent":"Personer","label":"Camilla Pihl"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Komikerfrue_Marna_Haugen_Burøe","relevance":0.9611889123916626,"parent":"Personer","label":"Komikerfrue Marna Haugen Burøe"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Lene_Orvik","relevance":0.9912943840026855,"parent":"Personer","label":"Lene Orvik"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"United_Influencers_Sweden","relevance":0.9183153510093689,"parent":"Selskap","label":"United Influencers Sweden"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Norge","relevance":0.9999992847442627,"parent":"Steder","label":"Norge"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"United_Influencers_Norge","relevance":0.9283552169799805,"parent":"Selskap","label":"United Influencers Norge"}]}</field><field name="fbfeed">false</field><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Zlatan_Ibrahimovic" relevance="1.0"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Dan_Olofsson" relevance="0.99"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Kjetil_Tveter" relevance="0.99"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Rapidus" relevance="0.97"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Sverige" relevance="0.99"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:United_Blogger" relevance="0.99"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:United_Influencers" relevance="0.99"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Julie_Holst_Berntsen" relevance="0.99"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Caroline_Berg_Eriksen" relevance="0.99"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Camilla_Pihl" relevance="0.99"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Komikerfrue_Marna_Haugen_Bur%C3%B8e" relevance="0.96"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Lene_Orvik" relevance="0.99"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:United_Influencers_Sweden" relevance="0.91"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Norge" relevance="0.99"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:United_Influencers_Media_Group" relevance="0.92"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:United_Influencers_Norge" relevance="0.92"/></content></escenic></p></div>(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.