Financial Times underredaktør og kommentator, John Gapper, har vært i Norge under Oslo Innovation Week. Der har han tatt mål av hvordan Norge lykkes med sin omstilling.

Konklusjonen er at nordmenn liker ideen om kreativitet, men frykter virkelig endring. Konklusjonen er illustrert av en oljeplattform formet som en behagelig lenestol, med en bekymret kvinne sittende i stolen.

«Bekymringen er at Norge har det for komfortabelt. Det kreves som regel en krise for at noen skal forandre sin levemåte radikalt og at en økonomi skal justere kursen», skriver Gapper.

Og videre:

«For øyeblikket har Norge flere offisielle tenketanker og gründerprogrammer som innovasjonsinkubatorer enn virkelig entreprenørskap og kraftig endring».

– Artikkelen fra Financial Times er til tider urovekkende presis, og det er få tegn til at norske myndigheter forstår alvoret og sin rolle i endringene vi står ovenfor, sier gründer Kjartan Slette i Unacast.

Fra New York og Oslo forsøker han å bygge opp et reklameteknologiselskap.

– Det foreslåtte statsbudsjettet mangler tiltak som fremmer innovasjon, mener Slette.

Han mener tvert imot at man også angriper eksisterende tiltak som fungere, for eksempel ved å inndra 1,25 venturemilliarder fra det statlige investeringsselskapet Investinor.

 

– Journalisten har helt rett i at Norge har hatt råd til å være et konsensusdrevet samfunn som kun evner å gjennomføre reformer som har blitt grundig diskutert over lang tid, sier Fredrik Winther i Oslo Business Region.

Han mener Norge ikke forstår hvor mye det haster og at den sannheten er «ekstremt dårlig for norsk omdømme».

– Financial Times artikkelen er et eksempel på det. Omdømme er viktig for å i det hele tatt kunne bygge nye globale industrieventyr og inngå internasjonale partnerskap. Det hjelper neppe Telenor om deres globale partnere oppfatter Norge som mett, komfortabelt, langsomt og naivt, sier Winther.

Les også: Gjør millioner på ullklær med norske symboler – men ullen er utenlandsk

Les også: Dette koster norske foredragsholdere

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.