Melkemannen fra 50-tallet er tilbake. Skjønt han har fått et etnisk navn og har med seg brød og juice også.

Morgenlevering på døren brer seg i en fart som gjør at gründerbedriften Brødboksen på en gjennomsnittlig uke ansetter to nye personer og øker omsetningen med ti prosent. Forrige uke solgte Brødboksen over 14.500 produkter og er nå jevnstore med konkurrenten Morgenlevering, som eies av Schibsted og Amedia. Det to år gamle Oslo-selskapet starter nå også opp i Stavanger og Bergen.

– Det går veldig fort, sier gründer Arnulf Refsnes (44).

I år styrer selskapet mot en omsetning på omkring 15 millioner kroner.

De nåværende tallene tilsier at selv om veksten skulle si bom stopp ved jul, vil selskapet fortsatt omsette for det firedobbelte i 2017.

Selskapet selv budsjetterer tigangen, og har 150 millioner som mål for øye i 2017.

Følg DNgründer på Facebook for nyheter fra Gründer-Norge.

 

Kvelden lister seg på tå

Vekstfarten speiles av tempoet i selskapets lagerlokaler mens brorparten av Oslo sover.

Ved midnatt kommer de siste bestillingene inn. Alle leveringen skal være gjennomført seks og en halv time senere.

Juicepresserne Dawid Heleniak og Pavlo Pilintsi står i selskapets lokaler og heller epler og appelsiner i en industripresse, mens budene Marc Sima og Kampos Mihadlo sorterer brødene som er hentet hos bakerne.

Budene pakker om alt og omkring halv fire begynner budbilene ferden ut i natten.

– Folk som kommer inn her om natten ser et kaos, men det er et organisert kaos, sier Refsnes.

 

Melk og brød fra krus og fat

Refsnes, som tidligere har vært fotomodell, værmelder, aksjemegler, oljeingeniør og kitegründer, begynte arbeidet med Brødboksen i kjelleren sin på Bestum, Oslos vestkant,  i 2012 – i friukene fra offshorejobben i Schlumberger.

 

Tanken var at det er noe galt med dagens logistikk for brødkjøp, hvor et brød gjerne er blitt to dager gammelt før vi begynner å spise det.

Refsnes satt over regnearkene til han trodde han hadde funnet en bedre måte, som samtidig kunne bli lønnsom. Men han visste hvor tungt det ville bli å satse for alvor, etter å ha vært med å bygge opp kitebutikken Fluid.

Han la ideen ifra seg i to år. Så kom oljekrisen.

– Jeg regnet med å få sparken, sier Refsnes.

Alle fra nummer 113 og nedover på ansiennitetslisten fikk sparken. Refnes var nummer 112 og berget jobben med et nødskrik. Men heller enn å fortsette å klamre seg fast, tok han permisjon og begynte på sin andre gründerbedrift.

28 millioner investert

Å først starte opp blant eneboliger på Oslos vestkant, viste seg også å være en effektiv metode for å fange oppmerksomheten til pengesterke investorer.

– Kundene våre kom til oss og sa de vil hjelpe oss med å utvide, forteller Refsnes.

Selskapet har hentet inn 28 millioner kroner i kapital så langt og skal etter planen hente 20 millioner til i desember.

Ikke lønnsomt

Å selge drømmen om 50-tallets goder er foreløpig ikke lønnsomt for Brødboksen.

Selskapet har nå 24 ruter i Oslo og fire i Stavanger. For at en leveringsrute skal være lønnsom, trenger den omtrent 90 leveringer om dagen, ifølge Refsnes.  De tallene har per nå kun de fire-fem første rutene selskapet etablerte.

Tallene illustrerer hvor stramt tidsskjemaet blir om man skal kunne tjene penger på ideen. En sjåfør i snitt kan bruke maks to minutter på hver levering. Brødboksen leverer kun til boliger og rekkehus, ikke leiligheter i bygårder. Å løpe i trapper er det rett og slett ikke tid til.

– Overskuddet kommer først i slutten av 2017 eller begynnelsen av 2018 om vi beholder det nåværende konseptet, sier Refsnes.

Jevnstore med konkurrenten

Konsituert daglig leder Anette Alnes i Morgenlevering opplyser at de solgte 15.955 produkter i forrige uke, knapt 1.500 flere enn Brødboksen. Morgenlevering omsetter nå for omkring to millioner kroner i måneden, før moms, opplyser Alnes.

– Nå selger vi i snitt mellom 2.000 og 5.000 produkter per dag. I januar var snittet 350 per dag. Det går bra, veldig bra, sier Alnes.

Morgenlevering drives i selskapet Distribution Innovation, men er i ferd med å bli skilt ut i et eget as, eid av Schibsted og Amedia. Fordi selskapet inngår i en konsernstruktur med en del interne kjøp, er det vanskelig å beregne nøyaktig hvorvidt driften isolert går med overskudd.

– Om man går i pluss eller ikke, kommer an på hvordan man regner akkurat nå, sier Alnes.

Om konkurransen fra Brødboksen sier hun:

– Det er jo sunt med konkurranse.

Forbeholdt byene?

Forretningsmodellen til Brødboksen er avhengig av et høyt antall leveringer på hver enkelt rute. Det gjør befolkningstetthet til et krav. Selskapets ekspansjonsplaner i Norge begrenser seg til Stor-Oslo, Fredrikstad, Sarpsborg, Stavanger, Bergen og Trondheim.

Med dagens konsept vil det fortsatt kunne utgjøre et marked på 500 millioner kroner, estimerer Brødboksen.

Men betyr det at konseptet vil være forbeholdt de største byene?

– Nei, vi har vi blitt kontaktet av lokale bakere fra steder som Arendal, Haugesund, Molde og noen mindre steder som gjerne vil bruke konseptet og it-løsningen. Vi ser på muligheten for et franchisesystem, men vi vet ikke om vi går den veien ennå, sier Refsnes. 

Les også: Financial Times: Norge har flere tenketanker og gründerprogrammer enn ekte gründere

Debatt: Norske næringslivsledere innser ikke at forretningsplanene gikk ut på dato dagen milleniumsbarna fikk kredittkort

Les også: Kolonial.no prises til over én milliard kroner i ny emisjon

Følg markedene med DN Investor

Hør DN-podcast om vekstoppskriften: Dette kjennetegner gründerne som får til supervekst, slik går det med gasellene og dette må du gjøres for å lykkes. Gaselle-forsker Jarle Bastesen gir blant annet råd om hvordan man skal unngå gasellefellene.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.