Norske investorer vedder stadig mer penger på at netthandel av dagligvarer skal vinne frem og bli en lønnsom forretning.

Fire pengesterke familiefond går nå inn i Kolonial.no med 150 millioner kroner, i en emisjon som priser selskapet til 1,1 milliarder kroner.

De fire er Rasmussengruppen, Stenshangen Invest, Varner-familien og Astrups Pactum.

Det var Finansavisen som første omtalte saken.

Daglig leder og gründer Karl Alveng Munthe-Kaas (33) sier til DN at pengene skal brukes på mer markedsføring, videreutvikling av teknologien og ekspansjon.

– Vi skal inn i nye byer og få bedre utbedrelse på Østlandet, sier Munthe-Kaas til DN.

I august kom også Rema 1000 inn på eiersiden.

Følg DNgründer på Facebook for nyheter fra Gründer-Norge.

Omsetter for over ti millioner kroner i uken

I desember ifjor var omsetningen til Kolonial på over tre millioner kroner i uken.

Nå er den mangedoblet.

– Vi omsetter for godt over ti millioner i uken, sier Munthe-Kaas.

Les kronikken fra dagens avis: Netthandel med mat er kommet for å bli. Fremover må det skapes supereffektive og lønnsomme netthandelsløsninger.

Aktører som i dag tilbyr «dagligvarer på nett», som Marked.no og Kolonial.no, må forholde seg til en høy miks av ulike ordre- og produktsammensetninger og et varierende etterspørselsmønster, skriver innleggsforfatterne. På bildet pakkes dagligvarer på vei ut til kunder. Foto:
Aktører som i dag tilbyr «dagligvarer på nett», som Marked.no og Kolonial.no, må forholde seg til en høy miks av ulike ordre- og produktsammensetninger og et varierende etterspørselsmønster, skriver innleggsforfatterne. På bildet pakkes dagligvarer på vei ut til kunder. Foto: (Foto: Javad Parsa)
 

Gründerne sitter på aksjer til over 500 milliioner kroner

Med den nye prising, er de ti gründernes aksjer verdt over 500 milloner kroner kroner. Munthe-Kaas sine aksjer er alene verdt 150 millioner kroner, skriver Finansavisen.

– For oss ti har det vært en fantatastisk reis; vi startet med ingenting. Alle oss ti har jobbet i lengre perioder uten lønn, sier Munthe-Kaas.

Røde tall

Netthandel av dagligvarer er ikke lønnsomt per idag. Kolonial.no hadde ifjor et driftsunderskudd på oppunder 24 millioner kroner. Selskapet regner selv med å levere underskudd frem til 2018.

Samtidig har etablerte kjeder som Spar og Meny også bestemt seg for å satse på at markedet kan bli lønnsomt.

Stein Erik Hagen, som bygget opp Rimi, forsøker seg også, med Marked.no. Men comebacket i dagligvarer har gått tregere enn forventet for Hagen.

I begynnelsen av oktober måtte selskapet hente mer penger for å holde hjulene i gang.

Sjefen for Marked.no trakk seg under ett år etter oppstarten.

 

- Børsnotering er en mer naturlig vei enn oppkjøp

Da gründer Karl Munthe-Kaas møtte foreningen for dagligvareleverandørene på et møte i Tønsberg torsdag i forrige uke, benyttet han anledningen til å understreke at et Rema-oppkjøp ikke er særlig aktuelt.

– Børsnotering er en mer naturlig vei enn oppkjøp, sa Munthe-Kaas.

Les også: Melkemannen fra 50-tallet er tilbake. Brødboksen ansetter to personer i uken for å holde tritt med veksten i antallet mennesker som vil ha morgenmat levert hjem.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.