Dagligvarene rykker stadig nærmere. Fra hentepunkter i nærområdet, til levering ved postkassen, ved døren og nå – kanskje – helt inn i kjøleskapet.
Tirsdag ble det kjent av flere pengesterke familiefond går inn med 150 millioner kroner i Kolonial.no, en emisjon som priser selskapet til 1,1 milliarder kroner.
Samtidig er selskapet i ferd med å iverksette et testprosjekt sammen med Telenor, hvor et fåtall utvalgte kunder i høst vil få levert maten de bestiller på Kolonial.no helt inn i kjøleskapet.
– Vi har allerede gjort noen interne tester hvor vi har gjennomført levering helt hjem i kjøleskapet. Vi eksperimenterer med alle former for levering som vi tror er nyttig for kunden, sier daglig leder og gründer Karl Alveng Munthe-Kaas (33) i Kolonial.no.
Digital lås gir sjåføren nøkkelen
Leveringen vil foregå slik:
Kunden bestiller varer på nett som før, men får installert en digital lås i hjemmet. Sjåføren får så en digital kode som lar han låse seg inn i hjemmet mens du er på jobb eller lignende. Via en app får du så beskjed om at maten du kjøpte nå befinner seg i kjøleskapet ditt.
50 utvalgte kunder vil fra november og frem til jul kunne bruke tjenesten som har fått navnet Tikky.
– Vi er alltid på jakt etter ting som kan gjøre handleopplevelsen enda bedre. Vi tester droner, selvkjørende biler og gjør nå dette samarbeidsprosjektet med Telenor, sier økonomisjef og gründer Vegard Vik (35) i Kolonial.no, som har hatt ansvaret for prosjektet.
Les kronikken fra dagens avis: Netthandel med mat er kommet for å bli. Fremover må det skapes supereffektive og lønnsomme netthandelsløsninger.
Trygt å slippe fremmede inn?
Noen blir kanskje skremt bare av tanken på å komme i skade for å vise frem et uryddig kjøleskap til fremmede, men en mer reell utfordring er hvorvidt brukere vil oppleve det som trygt å la et bud få nøkkelen til huset sitt.
– En viktig del av testen er selve trygghetsaspektet, sier Per Simonsen (53), som har ansvar for Internet of Things i Telenor Digital Business.
Han påpeker at den digitale låsen gjør at budet kun får en midlertidig nøkkel, i realieten en kode, som kun er gyldig i 15 minutter.
– Vi prøver å finne en løsning som ivaretar sikkerhetsbehovet. Vi kan tenke oss at vi bygger inn flere nivåer av sikkerhet etter hvert. Vi vil i pilotfasen teste hva brukerne mener og sikre at den oppleves som trygg og brukervennlig for dem, sier Simonsen.
Tilsvarende prosjekt i Sverige
Noen av de 50 kundene vil plukkes fra den svenske netthandelen Mat.se i Gøteborg, hvor Telenor gjør et simultant testforsøk.
Svenskene kom noe tidligere igang enn Kolonial.no, men har heller ikke oppnådd lønnsomhet ennå.
Marked vil levere rett i bagasjerommet
Konkurrenten Marked.no, som eies av Rimi-gründer Stein Erik Hagen, forsøker seg også på nye leveringsløsninger.
Eier du en Volvo fra 2012 eller nyere, kan du nå få levert maten rett i bagasjerommet på bilen din, der du står parkert.
Følg markedene med DN Investor
Hør DN-podcast om vekstoppskriften: Dette kjennetegner gründerne som får til supervekst, slik går det med gasellene og dette må du gjøres for å lykkes. Gaselle-forsker Jarle Bastesen gir blant annet råd om hvordan man skal unngå gasellefellene.
Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.
Vi vil gjerne høre fra deg! Send oss gjerne en mail!
Se interaktiv prisgrafikk for alle fylker og beregn prisutviklingen på din bolig.