Etter lengre tids opphold i rekrutteringen av piloter, var det på´n igjen i 2014.
SAS har bestilt en rekke nye fly, samtidig nærmer mange piloter i flyselskapet seg nå pensjonsalder.
- Nå er vi inne i en ny rekrutteringsrunde. Denne gangen skal vi ha 200 nye piloter: 50 i Norge, 70 i Sverige og 80 i Danmark - og interessen for disse jobbene er enorm, sier Jon Fredrik Løvberg, som er ansvarlig for alle SAS-pilotene i de tre skandinaviske landene.
For tiden kjøres rekrutteringsrunder nå hver uke fremover. Omtrent to av tre piloter som er inne til testing blir godkjent.
Løvberg tror ikke det er slutt når denne runden er over til våren heller. SAS vil ha behov for mange nye piloter i årene som kommer, men å få tak i disse pilotene er ikke noe problem.
- Kan velge og vrake
- Slik situasjonen er nå, kan vi velge og vrake. Ifjor hadde vi cirka 3.000 piloter i databasen vår, men etter at vi skiftet system har vi kanskje 1.700 piloter å velge blant. Det gir oss muligheten til å plukke de absolutt beste, sier Løberg.
Databasen er SAS' rekrutteringskanal til pilotjobber, der interesserte piloter kan opprette sin profil og bli kontaktet av SAS etter behov.
- I dag er det mange ikke-skandinaver i denne databasen, men siden tilbudet nå er langt større enn etterspørselen foretrekker vi piloter som behersker et skandinavisk språk. Dermed faller en del piloter utenfor, sier Jon Fredrik Løvberg.
- Hvilke andre kriterier er viktige for å bli pilot i SAS?
- Vi tar hensyn til både faglige, kulturelle og personlige kriterier. Pilotene må passe inn i SAS. Selvfølgelig er vi interessert i piloter som er ferdig sjekket ut på den flytypen de skal fly, for da sparer vi 200.000 kroner. Disse pilotene kommer gjerne fra Ryanair eller Norwegian. I tillegg har vi ansatt flere nyutdannede piloter fra Universitetet i Tromsø. Disse har lite erfaring, men da tenker vi langsiktig, sier Løvberg.
Stor pågang tross lønnskutt
Han er glad for at det har kommet en offentlig pilotutdanning i Norge, men legger ikke skjul på at det er tungt å si nei til arbeidsløse piloter med opp til en million i studiegjeld.
- Mange har det i dag. Dette er piloter som har studert i USA, for eksempel, og av og til har de verken den profilen eller de kvalifikasjonene vi er ute etter, sier han.
Lønnsnivået til pilotene har gått en del ned de siste årene, men det har definitivt ikke senket interessen for ledige pilotjobber.
- I dag tjener en nyansatt styrmann 30.000 - 36.000 kroner i måneden, og dette er nok rundt 5.000 kroner mindre enn for noen få år tibake. Likevel er det knallhard kamp om jobbene. Vi merker at piloter er villige til å gå ned i lønn for å få tryggheten. Faste jobber i denne bransjen er i dag en sjeldenhet, mange flyselskaper henter piloter fra vikarbyråer. Fast jobb er et av de beste lokkemidlene SAS har, sier Løvberg.
- Jeg vil ikke si at pilotene tjener dårlig i SAS i dag heller. De har en god lønn, men de begynner på et lavere lønnsnivå enn tidligere, og så klatrer de greit oppover.
Også Norwegian er på pilotjakt
Tidligere fikk SAS en del piloter fra Forsvaret. Dette er en utvikling som har snudd.
- Vi har nesten ingen søkere fra Forsvaret lenger, sier Løvberg.
Også erkerivalen Norwegian er på rekrutteringsjakt. Flyselskapet har i dag 5.500 ansatte, og 19 nye Dreamlinere skal sørge for at flyselskapets langdistanseflåte mangedobles. Med dagens ordre vil Norwegian ha totalt 38 Dreamlinere innen 2020.
Bare i 2016 vil Norwegian ha behov for opp mot 300 nye piloter og 450 kabinansatte: Nå skal Norwegian ut på massiv pilotjakt
Les også:
Tre tall som kan gi rentekutt før jul
Enighet i budsjettforhandlingene
Kilder til DN: Måtte ofre skatte- og avgiftslettelsene
Se DN Tv: Erna Solberg beroliger oljebransjen