Har landbruksminister Sylvi Listhaug (Frp) tapt eller vunnet i krangelen om hennes hemmelige kundeliste fra tiden hun jobbet i pr-firmaet First House? Svaret er: Begge deler.
Rett før jul kom Sivilombudsmannens uttalelse om hvorvidt Listhaug og statssekretær Julie Brodtkorb, som kom fra JKL og nå arbeider ved Statsministerens kontor, har rett til å hemmeligholde sine lister. Uttalelsen er en oppfølging av en vurdering Justisdepartementets lovavdeling gjorde i november.
Lovavdelingen og Sivilombudsmannen kommer til samme konklusjon. Det er anledning til å hemmeligholde lister over tidligere private kundeforhold. Offentliggjøring kan være brudd på forvaltningens taushetsplikt om opplysninger som kan ha betydning for forretningsforhold og konkurranse.
Mer oppmerksomhet har det fått at Sivilombudsmannen mener det samme ikke gjelder kunder som er offentlige organer og ikke driver næringsvirksomhet. Slike offentlige kunder er per definisjon omfattet av offentlighetsloven. Dermed vil deres relasjon til et pr-byrå også være en offentlig sak.
Det er samme konklusjon som Lovavdelingen kom til i november. Men den gang valgte statsminister Erna Solberg glatt å overse juristenes klare tolkning av loven. Lovavdelingen skrev at «Opplysninger om at et slikt organ har benyttet et kommunikasjonsbyrå, kan etter vår oppfatning ikke unntas fra innsyn». Men Solberg sørget ikke for at Listhaugs og Brodtkorbs kunder fra offentlig sektor ble offentliggjort.
Historien om hvordan Drammen kommune forsøkte å hemmeligholde sitt kundeforhold til First House og Listhaug i en sak om lokalisering av et nytt sykehus, viser at slik åpenhet er nødvendig. Offentlige organer kjemper om oppmerksomhet, bevilgninger og ulike interesser.
Listhaug og Brodtkorb ville ikke offentliggjøre noen av sine kunder. Nå har de fått medhold i at de kan hemmeligholde sine private kunder, men må offentliggjøre kunder fra offentlig sektor. Det er en grei avkl#229 av jusen, og den bør følges opp av regjeringen uten mer sommel.
Spørsmålet som gjenstår, er om det trengs strengere regler for å sikre større innsyn i statsråders tidligere kundeforhold. Det er det grunn til å være varsom med. Åpenhet er viktig. Men nye regler som hindrer rekruttering til politikken fra privat sektor, bør unngås.
Les også:
Departementet har hastverk med Listhaugs habilitet
<b>Sivilombudsmannen vil ha kundelister på bordet</b>
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.