Media Research Group (MRG) er et nordisk markedsanalyseselskap, som blant annet eier trendanalyseselskapet Bengal Consulting og meningsmålingsinsituttet Opinion.
Da selskapet gikk på børs ifjor høst, kommuniserte ledelsen samtidig store ambisjoner om vekst.
Nå kjøper analyseselskapet, som blant annet har investor Riulf Rustad i ryggen, Virtual Garden.
- Vi har ligget i hi over vinteren og planlagt våre bud, spøker konsernsjef Hølje Tefre, før han mer alvorlig legger til at kjøpet er en realisering av de planene som ble signalisert ved børsnoteringen.
At valget falt på Virtual Garden skyldes ifølge Tefre at selskapet er et helintegrert og fremtidsrettet reklamebyrå, som har posisjonert seg i forhold til skjermbasert kommunikasjon som pc, PDA og interaktive medier.
Vil overta hele
Virtual Garden har i tillegg en del felles kunder med Opinion, blant annet Ringnes.
- Det gir utsikter til betydelige gevinster, mener Tefre.
I første omgang overtar MRG 59 prosent av aksjene i kommunikasjonshuset, men intensjonen er å overta hele selskapet etterhvert. Telenor og Stig Herbern er blant dem som bytter sine aksjer i Virutal Garden mot MRG-aksjer, og Tefre håper resten av aksjonærene vil følge etter.
Flere oppkjøp
I tråd med selskapets ambisjoner om å bli Nordens ledende leverandør innen matketingtjenester varsler Tefre samtidig nye oppkjøp.
Hvilke selskaper han har i kikkerten vil han ikke røpe, men etter det dn.no forstår er det aktuelt å styrke virksomheten både her hjemme, i Danmark og Sverige.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.