«NHO Reiseliv vil anmode statsråden om ikke å innføre denne ordningen», skriver administrerende direktør Kristin Krohn Devold og næringspolitisk fagsjef Ingjerd Sælid Gilhus i et brev til helse- og omsorgsminister Bent Høie.
Mattilsynet har fått i oppdrag å starte arbeidet med en nasjonal smilefjesordning, som rangerer restaurant- og servicebransjen etter resultatet av tilsynskontroller med fire ulike smilefjes – fra stort smil til sur munn.
Trolig vil smilefjeset offentliggjøres på nett, og restauranten må henge opp smilefjesrapporten synlig i lokalet.
– Basert på skjønn
Tidligere Høyre-statsråd Kristin Krohn Devold mener smilefjesordningen betyr at tilsynskontrollene i større grad vil bli preget av skjønnsmessige vurderinger.
– Utøving av subjektivitet er ikke det offentliges oppgave. Dette blir allerede i dag ivaretatt av blant annet nettstedet Trip Advisor og restaurantanmeldelser i ulike medier, heter det i brevet.
Videre står det at ordningen fører med seg flere reguleringskrav, mens «det næringen trenger er dereguleringer».
Virke ønsker velkommen
Reisedirektør i Virke, Hilde Charlotte Solheim, mener smilefjesordningen derimot gir god informasjon til forbrukeren.
– Ordningen har én stor fordel: Den synliggjør positive funn for forbrukeren, i motsetning til en liste over hvor mange restauranter som ikke godkjennes i tilsynskontroll. Dette kan ofte skape et skjevt inntrykk av restaurantbransjen, sier Solheim.
– Tryggere for forbrukere
Forbrukerrådet stiller seg uforstående til kritikken fra NHO Reiseliv, og mener behovet ikke dekkes av andre aktører.
– Dette er en god ordning som vil gjøre det tryggere for forbrukere som skal velge spisesteder. De fleste vil nok helst slippe å gå på steder der hygienen er for dårlig eller at maten ikke oppbevares på forsvarlig måte, sier fagdirektør for mat og handel i Forbrukerrådet, Gunstein Instefjord til NTB.
– Seriøse aktører har mye å vinne på større åpenhet om hvilke spisesteder som har gode nok rutiner og følger reglene, sier Instefjord.
– Ikke skjønnsbasert
Mattilsynet er i ferd med å skreddersy en nasjonal smilefjesordning basert på erfaringer fra pilotprosjektet som har blitt gjennomført i flere år i Trøndelag og Møre og Romsdal.
– Vi legger opp til et standardisert tilsyn som gjør oss mer enhetlige, og ikke en ordning basert på rent skjønn. Smilefjes er et uttrykk som er lett å se og forstå for forbrukeren, slik at vedkommende kan gjøre et bevisst valg, sier prosjektleder for smilefjesordningen i Mattilsynet, Susanne Øyen, til NTB.
– Vi ønsker å gi en god og effektiv tilsynsordning, som samtidig stimulerer serveringsbransjen til å oppfylle kravene i regelverket, sier Øyen.
Les også:
Dette har vært hans aller største utfordring som Norwegian-sjef
Slik utvider du alkoholkvoten – helt lovlig
«Må fortelle folk at de ikke kan jobben sin. At de ikke bør gjøre den» (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.