Oljeselskapet Det norske er den eneste av de fem Johan Sverdrup-partnerne som ikke ville signere på samarbeidsavtalen før plan for utbygging og drift av feltet (PUD) ble levert inn til olje- og energiminister Tord Lien hos Statoil på Fornebu fredag morgen.
- Vi mener verdi ikke er blitt hensyntatt tilstrekkelig i fordelingen, sier Det norske-styreleder Sverre Skogen til DN minutter før seremonien.
Han vil ikke si hvilken eierprosent Det norske siktet mot. Til DN har tidligere toppsjef Erik Haugane sagt at Det norske bør ha over 13 prosent. Forskjellen utgjør halvannet prosentpoeng, eller drøyt to milliarder kroner i verdi for Det norske.
- Det er et stort felt, og det blir fort store tall, sier Skogen.
Oljedirektør Bente Nyland kan ikke huske at partnere ikke er blitt enig før innlevering av utbyggingsplaner før.
- Det er svært uvanlig, sier hun til DN på Fornebu.
LES MER: Nekter å signere Johan Sverdrup-avtale
Foreslått fordeling
De fire andre oljeselskapene har foreslått følgende fordeling av feltet, og bedt Olje- og energidepartementet avgjøre saken endelig.
• Statoil 40,0267%
• Lundin Norway 22,12%
• Petoro 17,84%
• Det norske oljeselskap 11,8933%
• Maersk Oil 8,12%
Mener Det norske er en vinner
Carnegie-aksjeanalytiker Kjetil Bakken mener Det norske har liten grunn til å klage over den foreslåtte fordelingen.
- Den er bedre for Det norske enn jeg hadde trodd. I min bok er Det norske dagens vinner, sier Bakken.
Da Børsen åpnet, var Det norske-kursen opp 4,3 prosent.
Bakken har tidligere anslått at én prosent av Johan Sverdrup-feltet er verdt 1,58 milliarder kroner etter skatt. Dermed er det store verdier å hente i noen promiller opp og ned i eierprosent. Det illustreres av de foreslåtte eierandelene, som er oppgitt med fire desimaler.
Olje- og energiminister Tord Lien sier at selskapene burde ha klart å bli enig om eierandeler før innleveringen av utbyggingsplanen for feltet i dag. Likevel legger han mest vekt på at planen nå er levert.
- For en dag! For en dag! Jeg nøler ikke et sekund med å si at dagen i dag er historisk. Det er det største industriprosjektet i moderne tid i Norge, sier Lien.
- Jeg hadde store forventninger til at selskapene hadde klart å bli enige om alt, slik at vi kunne fått unitifiseringsavtalen og pud samtidig, sier Lien.
Les også:
Nekter å signere Johan Sverdrup-avtale (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.