Coop må selge 43 dagligvarebutikker til Bunnpris og 50 butikker til Norgesgruppen for å unngå at oppkjøpet svekker konkurransen, heter det i pressemeldingen fra tilsynet.

Konkurransetilsynet har kommet til at oppkjøpet kunne føre til vesentlig begrenset konkurranse i 90 lokale markeder. For å løse konkurranseproblemene har Coop foreslått å selge til sammen 93 butikker til henholdsvis Bunnpris og Norgesgruppen. Det er en forutsetning for tilsynets godkjenning at Coop gjennomfører disse salgene, heter det videre.

– Denne løsningen ivaretar den nasjonale konkurransen og forbrukernes interesser. Uten salg av butikker ville oppkjøpet ført til begrenset konkurranse i en rekke lokale markeder, og det ville også svekket konkurransen nasjonalt, sier konkurransedirektør Christine Meyer.

Med oppkjøpet på plass blir Coop Norges nest største dagligvareaktør foran Rema 1000, men bak Norgesgruppen, som blant annet har kjedene Kiwi, Many og Spar. Norgesgruppen kontrollerer over 40 prosent av dagligvarehandelen, mens Coop nå får vel 28 prosent.

Svekket konkurranse kan føre til høyere priser, dårligere utvalg og dårligere service, til skade for forbrukerne. Coop har foreslått tiltak som avhjelper disse konkurranseproblemene, og Konkurransetilsynet har kommet til at Coops valg av kjøpere ikke skaper nye konkurranseproblemer, heter det i meldingen.

Meyer legger til at når både Bunnpris og Coop nå styrker sin posisjon i markedet kan det være positivt for konkurransen.

– Dette har vært en omfattende og krevende sak. Det har vært viktig for oss å unngå både de konkurranseproblemene som kunne oppstå med et sammenslått Coop og Ica, og samtidig unngå at videresalg av butikker skaper nye konkurranseproblemer og dårligere tilbud for forbrukerne i disse konsentrerte markedene, sier avdelingsdirektør Magnus Gabrielsen i Konkurransetilsynet.

6. oktober i fjor kunngjorde Coop at de ville kjøpe samtlige av Ica Norges 553 butikker for 2,5 milliarder kroner. Oppkjøpet har vært til behandling hos Konkurransetilsynet, som måtte fatte forbudsvedtak, si ja til oppkjøpet eller vurdere såkalte avhjelpende tiltak for å sikre konkurransen i et dagligvaremarkedet som i fjor var på 160 milliarder kroner.

12. februar i år foreslo Coop at de kunne selge 103 butikker som et avhjelpende tiltak. Coop fortalte allerede da oppkjøpet ble kjent at kjeden hadde en opsjonsavtale med Norgesgruppen, som kan kjøpe de 103 butikkene.

Rema-sjef Ole Robert Reitan går i dagens DN ut og kritiserer denne opsjonsavtalen. Norgesgruppen er landets største dagligvareaktør, og kontrollerte i fjor 40 prosent av markedet gjennom kjeder som Kiwi, Meny og Spar.

Selv bød Reitan under halvparten av det Coop la på bordet for i sikre seg Ica-butikkene, og sa i går at det var et høydepunkt å si nei til handelen.

– Aller helst burde Coop fått kjøpe alle Ica-butikkene. Hver enkelt butikk som Norgesgruppen får er ødeleggende for konkurransen i dagligvarehandelen. Det er uforståelig at den største aktøren har sikret seg en opsjonsavtale på å kjøpe de 103 Ica-butikkene, og at Konkurransetilsynet eventuelt legger til rette for en slik handel, sa Ole Robert Reitan.

Tall fra analyseselskapet Nielsen viser at både Coop og Ica tapte markedsandeler i 2014, mens landets to største dagligvareaktører Norgesgruppen og Rema 1000 vokser.

DN kommer tilbake med mer.

 

 

Les også: - Et høydepunkt å si nei til å kjøpe Ica

Les også: Spår milliardjafs for nettmat

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.