Årsaken var at Teslas Model S P85D klarte å få 103 av 100 mulige poeng, utrolig nok.
Consumer Reports (CR) er et månedlig magasin som er kjent for sin uavhengighet og grundig testing av biler, hjemme-elektronikk og andre forbruksvarer. Magasinet er så opptatt av sin egen uavhengighet at det ikke tillater annonser i bladet.
Da er det ikke overraskende at Teslas 103 poeng er dagens store snakkis blant bilinteresserte amerikanere torsdag.
Endrer metoden
I en melding opplyser bladet at det måtte endre sin utregningsmetode for å ta høyde for bilens eksepsjonelt sterke resultater, slik at det i fremtiden ikke skal være mulig å få mer enn 100 poeng. Teslas Model S er dermed blitt målestokken for en perfekt bil.
I anmeldelsen skriver CR blant annet at bilen er så god at den bryter fysiske lover. I CRs tester aksellererte bilen fra 0-100 på 3,5 sekunder. Selv om det er halvsekundet saktere enn det Tesla oppgir, er det likevel den raskeste aksellerasjonen bladets testere har opplevd.
Business Insider skriver at det ikke er første gangen i nyere tid CR har vært nødt til å endre systemet sitt for å ta høyde for grensesprengende biler. I 1996 fikk Porsche Boxster 100 poeng i sin veitest. Og i 2013 fikk den første Tesla Model S egentlig 110 av 100 mulig poeng. Det endte med at CR endret skalaen slik at P85D-forløperen endte med 99 av 100 mulige.
Dagens oppsiktsvekkende anmeldelse lar seg allerede oversette i dollar og cent for Teslas aksjeeiere. En time før handelen på New York-børsen avsluttes for dagen, er Tesla-aksjen opp 6,7 prosent til 239,98 dollar.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.