Skiferoljeområdet Bakken i Montana har ført til en revolusjon i amerikansk oljeproduksjon. USAs produksjon er nå på det høyeste nivået på 24 år, skriver tidsskriftet National Geographic.
I april i år ble oljefat nummer én milliard produsert fra Bakken-området.
I takt med produksjonsøkningen har det oppstått en massiv immigrasjonsstrøm av arbeidere på jakt etter en lysere fremtid i området, blant annet i oljebyen Bainville. Siden 2010 har innbyggertallet doblet seg, og det er ventet en ny fordobling innen et par år.
Men oljeeventyret har en bakside.
Den eksplosive veksten har blant annet ført til ekstrem boligmangel.
En to-roms husvogn her koster mer enn en leilighet på samme størrelse i New York City, skriver tidsskriftet.
DN har tidligere skrevet om skodesigneren Emily Kroll som sikret seg en to-roms leilighet på Lower East Side i New York midt under finanskrisen. I 2010 betalte hun knappe 2,5 millioner kroner, nå har snittprisen i det aktuelle området steget med 27 prosent.
Bor i husvogn
Familien Tolbert fra Tulsa i USA har en samlet inntekt på rundt 1,2 millioner kroner. De eier et to-etasjes hus i hjembyen, men har de siste tjue månedene bodd i en 36 fot stor husvogn i oljebyen Bainville mens far i huset har arbeidet i oljeindustrien.
Så lenge de velger å være bosatt her i Montana for å slippe å pendle, må familien på åtte nøye seg med det.
Tilstrømningen av oljearbeidere har presset leieprisen for nedslitte bobiler og husvogner opp til på 2500 dollar i måneden. Dette tilsvarer rundt 15.500 norske kroner.
Et kjapt søk på Finn.no viser at du kan leie en tre-roms leilighet på St Hanshaugen i Oslo for den samme prisen.
Doble lønninger
Den pressede bosituasjonen i Bainville skaper også trøbbel for de kommunalt ansatte.
Lærerne i byen har en startlønn på 200.000 kroner i året og ikke råd til å betale for bopel i oljebyen. I takt med oljeutvinningene stiger elevantallet og dermed behovet for lærere.
Siden 2009 har opptaket av nye elever til skolen doblet seg.
Samferdsansvarlig Ken Norgaard i Roosevelt Country sier til tidsskriftet at han sliter med å finne nok arbeidskraft til å reparerere infrastrukturen som ødelegges av oljeproduksjonen i området.
- I oljefeltet tjener lastebilsjåfører mer enn det dobbelte av hva staten betaler. På seks måneder har jeg kun mottatt to jobbsøknader, sier han.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.