De sitter i en liten sofa og beklager det inntrufne.
Oljemessegeneral Leif Johan Sevland og hans nestkommanderende Jon Are Rørtveit gikk tirsdag ut og avlyste oljemessen ONS Norway, som skulle vært arrangert fra 17. til 19. august i Stavanger.
– Vi hadde veldig god påmelding frem til januar en gang. Så stoppet det opp, sier Sevland.
Han forteller at en god del utenlandske utstillere rett og slett trakk seg. Interessen for norsk sokkel raste i takt med oljeprisene.
Ser andre grunner
Oljeservicegründer Ståle Kyllingstad i IKM Gruppen er enig i at kanselleringen er et tegn på de dårlige tidene bransjen gjennomgår, med en oljepris som er halvert siden sommeren. Likevel er han også sterkt kritisk til arrangementet, som var Sevlands kanskje største nysatsing etter at han ble sjef for oljemessen Offshore Northern Seas (ONS) i 2012. Tanken var at ONS Norway skulle arrangeres annethvert år, mellom de velkjente oljemessene, og være rettet mot norsk sokkel.
– Vi har aldri hatt tro på ONS Norway, sier Kyllingstad.
– Jeg er skeptisk til at ONS Norway kunne blitt en suksess, sier han.
Kyllingstad mener blant annet at arrangementstidspunktet i august var helt håpløst, midt i ferieavviklingen. Dessuten peker han på at ONS Norway konkurrerte med den etablerte norskrettede oljemessen Offshore Technology Days (OTD), som arrangeres samme sted i oktober. Kyllingstad mener det ikke er naturlig for hans selskap å stille ut to ganger i Stavanger Forum på tre måneder.
Hoverer ikke
Forholdet mellom konkurrentene ONS Norway og OTD har vært temmelig betent, og sistnevnte har tidligere beskyldt ONS for å prøve å drive arrangementet ut av oljebyen. Likevel velger OTD-sjef Peter N. Keilen å vise storsinn i seierens time.
– Vi beklager at ONS Norway må kaste inn håndkleet. Det er et signal om at Norges største industri, oljeindustrien, har store utfordringer, sier Keilen.
Selv mener han at hans eget arrangement i høst vil bli om lag like stort som høstens arrangement i Bergen. Da var 27.000 mennesker innom, det doble av besøket under ONS Norway i 2013.
Tidligere Stavanger-ordfører Sevland liker dårlig å snakke om nederlag.
– Journalister liker å skrive om nederlag. Vi hadde selvfølgelig lyst til å få dette til. Det var derfor vi gikk i gang, sier Sevland.
Han er forøvrig enig med Ståle Kyllingstad i at arrangementstidspunktet var ugunstig, men sier messeområdet ikke var ledig før sommeren.
Uansett bedyrer Sevland at bestillingstallene for den neste ordinære oljemessen i 2016 er de nest høyeste i historien.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.
Les hele avisen