Bilprodusenten Tesla hadde en svært dårlig dag på Wall Street etter at selskapet guidet for et svakt andre kvartal, samtidig som tallene for første kvartal kom inn på linje med forventningene.
Aksjen endte ned 11,32 prosent til 178,56 dollar.
Fallet kom etter at selskapet opplyste at tilførselen av batterier til luksusdoningen Model S vil være begrenset frem til andre halvår. Dét skuffet markedet voldsomt: Dagens børsfall er det største fallet på én dag siden 18. november ifjor, ifølge Bloomberg. Aksjen ble torsdag handlet i store volumer.
Frem til igår hadde Tesla-aksjen steget 34 prosent siden årsskiftet.
Bremser leveringene
Antall Tesla-leveringer steg til 6.457 biler i første kvartal, opp fra 4.900 i fjorårskvartalet. Selv om dette overgikk gjennomsnittet fra syv analytiker-estimater, var det ventet at antall leveringer kunne komme opp i så mye som 6.600. Men begrenset batteritilførsel har satt kjepper i hjulene for en del leveringer.
Goldman Sachs sier at det er to ting som er bekymringsfullt med Tesla: For det første går salget i Nord-Amerika tregt. For det andre er timingen av Teslas planlagte "gigafabrikk" sårbar. Enhver forsinkelse av denne fabrikken vil være et tilbakesteg for Tesla siden det da blir en flaskehals som hemmer produksjonen, peker Goldman Sachs på, ifølge Marketwatch.com.
Skal bygge "gigafabrikk"
Det California-baserte selskapet Palo Alto er nå på ivrig jakt etter en fabrikk som er stor nok til å kutte batterikostnadene med 30 prosent, og Panasonic Corp. har signert en intensjonsavtale for å slutte seg til "gigafabrikk"-prosjektet, melder Bloomberg.
- Vi er faktisk ganske komfortable med at vi er i ferd med å komme frem til en endelig avtale litt senere i år, sier teknikksjef JB Straubel i Tesla i en kommentar.
Tesla-gründer Elon Musk sier at det allerede neste måned kan skje mye. Han nevner Arizona, Nevada, New Mexico og Texas som mulige fabrikksteder. California kan også være aktuelt.
Panasonic bekrefter at det er i samtaler med Tesla, men at ingen detaljer er diskutert ennå.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.