Før helgen varslet konsernsjef Christian Clausen i Nordea om store kostnadskutt i banken.
Nå reagerer en ansatt på at Nordea Norge-sjef Gunn Wærsted sier hun har hørt «veldig få» reaksjoner på tiltakene.
- Wærsted kan i alle fall ikke ha vært inne på bankens intranett. Der foregår det nå en heftig og illsint debatt om tiltakene konsernledelsen har satt i sving, sier kilden, som ønsker å være anonym.
- Det Wærsted gjør nå er å lage en solskinnshistorie av noe som er et gedigent irritasjonsmoment i banken, sier vedkommende.
Kommunikasjonsdirektør Rune Kibsgaard Sjøhelle i Nordea kan bekrefte at Wærsted ikke hadde sjekket intranettet, da hun møtte DN tirsdag.
- De fleste kommentarene kom på mandag ettermiddag. Gunn hadde rett og slett ikke sett dem, beklager han.
Vil ikke bytte telefonmerke
Sjøhjelle kan videre fortelle at det på intranettet onsdag formiddag har tikket inn totalt 76 kommentarer under meldingen fra konsernsjef Clausen.
De aller fleste tilbakemeldingene er negative, fastslår han. Veldig mange av reaksjonene går på at Iphone skal byttes ut med en billigere Nokia-modell, opplyser Sjøhelle.
- Det er en utfordring, sier han.
- Samtidig er det åpnet for å bruke egen telefon - såkalt «bring-your-own device». Jeg tror det er veien å gå, sier Sjøhelle.
Les konsernsjefens svar til de ansatte nederst i saken.
- Over alle støvelskaft
Det er riktignok mer enn nytt telefonmerke som opprører de ansatte, hevder kilden DN har vært i kontakt med.
- Her ser det nesten ut som at vi skal kjøpe blyantene våre selv. Det går over alle støvleskaft, sier den ansatte i Nordeas norske virksomhet.
Dette tilbakeviser Sjøhelle, som mener fredagens melding vel så mye må oppfattes som en symbolhandling.
- Clausen sier selv at han ønsker å få alle involvert i å skape en kostnadsbesparende kultur. Dette har i alle fall gjort at vi har fått dette spørsmålet høyt på agendaen hos samtlige medarbeidere. Da har nok konsernledelsen egentlig oppnådd det de har ønsket, sier han.
- Hva tenker du om at de ansatte trekker frem ledelsens lønninger og bonuser i forbindelse med planer om kostnadskutt?
- Lederlønninger og bonuser har ingenting med dette å gjøre, svarer Sjøhelle.
Svarte selv på kritikken
Med tanke på at konsernet har nesten 30.000 ansatte, mener Sjøhelle det ikke er kommet spesielt mange kommentarer på bankens intranett. DNs kilde hevder på sin side at engasjementet er «uvanlig» høyt.
I et eget innlegg publisert mandag, svarer konsernsjef Christian Clausen selv på kritikken fra de ansette. DN har tidligere omtalt svaret. Nå gjenforteller kommunikasjonsdirektør Sjøhelle konsernsjefens kommentar i sin helhet slik:
«Tusen takk for kommentarene. Jeg er glad for å se at det kommer forslag fra mange av dere. Det involverer alle for å finne de mest effektive måtene å spare kostnader på i hele banken. Det er akkurat det ”mindsettet” vi behøver. Vi må ha en kultur som er opptatt av kostnader hvis vi skal bli en mer effektiv bank. Det å være en kostnadseffektiv bank er viktig for oss fordi på den måten kan tilby kundene våre de beste produktene og tjenestene til en konkurransedyktig pris. Dette er også en respons til digitaliseringen som gjør at vi klarer å redusere kostnader, som gjør at vi også kan investere i å bygge nye digitale løsninger til kundene. I konsernledelsen har vi identifisert de aktivitetene som er nevnt i artikkelen, som har en bred rekkevidde i hele banken, hvor vi mener det er mulig og relevant å redusere kostnadene. Vi har allerede gjennomført tiltak selv for å redusere for eksempel reising. Vi har også langt flere av våre konsernledermøter på Lync (videokonferanse red. anm). Jeg vet godt at dette ikke er enkelt. Jeg vet også at mange av dere allerede har et sterkt kostnadsfokus, men jeg vil oppfordre dere til å bidra til at vi gjør en kostnadsbesparende kultur som en del av det daglige arbeidslivet i hele Norden».
NB. Kommunikasjonsdirektør Rune Kibsgaard Sjøhelle svarer på vegne av Christian Clausen og Gunn Wærsted i denne artikkelen. Begge har fått muligheten til å komme med egne kommentarer.
Les også:
Slik reagerer de ansatte på kostnadskuttene
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.