Det viser sluttinnberetningen til bostyrer Bjørn Hübert Senum.

- Det vil jeg helst ikke snakke om, sa iskremarving Espen Hennig-Olsen til DN.no da han ble spurt om hvor mye han hadde tapt på Flynonstop-kollapsen.

Nå er bobehandlingen avsluttet. Den viser at Espen Hennig-Olsens Tamburin Invest as gikk på en flysmell i størrelsesorden 28,7 millioner kroner. Det er vel halvparten av arven han fikk med seg da familiens isselskap, der han hadde vært marketingdirektør i en årrekke, ble solgt.

Flynonstop startet i april i fjor direkteruter fra Kjevik lufthavn i Kristiansand til åtte europeiske byer i tillegg til en rute fra Ålesund til Nice. Selskapet hadde også planer om å starte opp rute fra Bodø, men klarte aldri å få nok passasjerer til å skape lønnsom drift og kollapset etter et halvt år.

Hennig-Olsen meldte ikke inn tapet sitt som krav i konkursboet, men det gjorde 115 andre som leverte krav på til sammen 133,5 millioner. Det største kravet kommer fra Cit Aerospace International, og gjelder misligholdt leasing av flyet Flynonstop benyttet. Kravet var opprinnelig på nesten 136 millioner, men ble redusert til 104,3 millioner etter at Cit Aerospace International fikk en ny leietaker på plass, fremgår det av sluttinnberetningen.

Nordea og nederlandske Denim Air, som opererte flyet og leide ut piloter, krevde vel 7,8 millioner hver etter konkursen. Men det ble dårlig med utbetalinger til kreditorene. Kun vel 1,3 millioner, og alt gikk til Navs lønnsgarantiordning.

- Jeg er fortsatt sikker på at det hadde vært mulig å få sunn drift om vi bare hadde hatt litt mer tid. Og litt mer penger. 20 millioner. Det tror jeg hadde vært nok. Men investormarkedet er knusktørt. Ingen ville satse. Det er tragisk. Ikke først og fremst for meg, men for de 20 ansatte som nå står uten jobb. Og for publikum på Sørlandet som mister et unikt tilbud, sa Espen Hennig-Olsen til DN.no etter konkursen i fjor høst.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.