Flytopper, fagforeningsledere, byråkrater og diplomater fra Europa og USA er samlet i Wien for å diskutere internasjonal luftfart. På forrige møte i Washington i januar ble Norwegians søknad om trafikkrettigheter i USA et viktig tema, og saken er fortsatt uløst.

Norwegians planer om å fly over Atlanterhavet med irske fly, asiatisk mannskap og norske eiere skaper hodebry. Under tirsdagens toppmøte ble Norwegians søknad løftet frem som første sak på agendaen, men fortsatt kom det ingen avklaring fra USA.

Europakommisjonen skal ha argumentert for å gi Norwegian nødvendige tillatelser, og ga uttrykk for at det er utålmodig etter et svar fra transport­myndighetene i USA.

Ingen tidsplan

DN har snakket med flere parter som var tilstede på møtet og fikk med seg reaksjonen fra amerikanske myndigheter. Amerikanerne sa at det er kommet inn over 800 sider med innspill for og imot Norwegians søknad, og at omfanget er den største noensinne i en slik søknad. Myndighetene ville ikke gå med på at det har vært utsettelser i behandlingen.

– Europakommisjonen uttrykte sterk bekymring over at transportdepartementet i USA bruker så lang tid på å behandle søknaden. USA minnet om at saken er meget omfangsrik og at de ikke kunne starte behandlingen før søknaden var komplett, det vil si i slutten av februar. De kunne ikke si noe om når de vil være ferdig med behandlingen, sier ekspedisjonssjef Øyvind Ek i Samferdsels­departementet.

Også Jack Netskar, leder for internasjonale spørsmål i Norsk Flygerforbund, fulgte debatten i «EU-US Joint Committee».

– Vi synes det er positivt at USA undersøker saken grundig. Det avgjørende er at alle fly­selskaper får like regler å forholde seg til, sier Netskar.

Flygerforbundet har gått sammen med fagforeninger i USA for å hindre Norwegian i å fly delvis med asiatisk personell mellom Europa og USA.

Plan B

Norwegian søkte om USA-rettigheter i januar og forholdt seg til en behandlingstid på minimum tre uker. Tålmodigheten er tynnslitt.

– Vi mener saken er overmoden. Det mener tydeligvis også tre tidligere amerikanske transportministre, som har gitt støtte til Norwegian, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian.

Siste ut var tidligere transportminister under president George W. Bush, Andy Card, gjennom en kronikk i flymagasinet Aviationweek sist uke.

Norwegian har fått midlertidig tillatelse til å bruke irsk­registrerte fly på en norsk driftstillatelse. To av flyene er bare godkjent til 30. juni. Senere må flyene enten flyttes hjem til et norsk flyregister eller ta i bruk en irsk driftstillatelse som foreløpig ikke kan benyttes i USA.

Etter det DN forstår, har Norwegian innhentet flere juridiske vurderinger av hvorvidt det kan fly med asiatisk mannskap på norskregistrerte fly. Det er uklart om Norwegian vil forsøke å bruke en slik løsning.

– Vi ser på alternative løsninger og vil forhåpentlig ha en løsning på plass innen kort tid, sier Skånvik.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.