Hylende fans utenfor hotellet ventet forgjeves. Justin Bieber kom aldri ut av garasjen da han skulle dra fra Tjuvholmen til konserten på Fornebu i april ifjor. Noen dager senere kom svaret: den kanadiske popstjernen ble smuglet ut i en båt og tok sjøveien.
Onepiece video
00:00
Publisert:

I båten satt et par unge, norske kosedress-gründere.

– Vi var jo ganske alene på fjorden. Det var vel fem grader i luften, sier Henrik Nørstrud (32) om hvordan de klarte å unngå å bli oppdaget.

Sammen med daglig leder og eier av båten Thomas Adams (29) og Knut Gresvig (32) startet han klesmerket Onepiece i 2010, kjent for fargerike heldresser. Eller «teletubbieslignende sparkebukser», som plagget er blitt kalt. De siste fire årene har selskapet Onepiece Jump In as omsatt for rundt 460 millioner kroner. Samlet overskudd er på over 120 millioner kroner.

Kampanje i rekordfart

Både før og etter konserten i Norge er Bieber blitt sett, og ikke minst blitt avbildet i, heldress fra det norske merket. Denne uken postet realitystjerne Khloé Kardashian et bilde av seg selv i en kamuflasjemønstret buksedress på billed­delingstjenesten Instagram – og fikk 700.000 likes.

– Vi har aldri betalt noen for å gå i Onepiece, sier Knut Gresvig.

Men de vet hvordan de skal dra nytte av det, når et kjent fjes og klesplagg dukker opp på internett. Fordi 80 prosent av salget foregår over nett, merkes effekten umiddelbart.

– Når Kardashian legger ut et bilde med Onepiece oppretter vi annonser med bildene, med link til nettbutikken der du kan kjøpe akkurat den typen. Det er vi avhengig av å gjøre i løpet av noen timer etter at bildet er postet. Det er da vi ser at søket etter akkurat den personen og akkurat det plagget øker, sier Gresvig.

Ekte utstillingsvindu

Selv om 80 prosent av omsetningen kommer fra nettsalg fortsetter selskapet å opprette fysiske butikker, i Berlin, Sydney, Beverly Hills, Sotsji, Moskva, Stockholm, London. Snart åpner de i New York og München.

Khloé Kardashian la ut på Instagram en buksedress fra Onepiece og fikk over 700.000 likes.
Khloé Kardashian la ut på Instagram en buksedress fra Onepiece og fikk over 700.000 likes.
Nørstrud trekker frem butikken i Los Angeles som én av hovedgrunnene til at så mange Hollywood-kjendiser er sett i joggedressen.

Det var her de ble kjent med Justin Biebers manager Scooter Braun.

– Vi var mye i Los Angeles i 2011 da vi etablerte oss i USA og ble god venn med manageren hans. Vi har hatt kontakt siden da. De hadde ikke så mange andre kjente i Norge, så da de kom ifjor var det ganske naturlig at de tok kontakt for å ha noen å gå ut med, sier Nørstrud.

Daglig leder Thomas Adams har i hele høst vært i New York for å planlegge åpningen av butikken på Manhattan om en uke.

– Den ligger på hjørnet av Broadway og Prince Street. Nabobutikken er Prada. Det må være det absolutt travleste handlehjørnet i verden. USA har vokst til å bli et våre største markeder. Det blir spennende å se hvordan det blir tatt imot i New York, sier Adams.

– Når er verden lei av kosedresser? Er det dette dere skal gjøre resten av livet?

– Det er et nytt produkt som er kommet for å bli. Siden vi startet opp har vi fått råd om å ikke ha for stort varelager, men vi får bare mer og mer. Vi har ambassadører som når ut til 60 millioner følgere, vi har 1,2 millioner følgere på Facebook, og nyhetsbrev som går ut til en halv million. Jeg skjønner ikke hva annet jeg kan gjøre som er bedre enn dette, sier Nørstrud.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.