– Forskjellen på naturgass og biogass, er produksjonstiden. Naturgassen er blitt til i løpet av noen tusen år, mens det tar cirka en måned å produsere biogass. Ellers er produktet det samme, sier administrasjonsleder Marianne Langvik i Biokraft.
Selskapet hun var med på å stifte starter i sommer byggingen av det som skal bli Skandinavias største produksjonsanlegg for flytende biogass (LBG). Fabrikken skal ligge i strandkanten i Skogn i Nord-Trøndelag, vegg-i-vegg med Norske Skogs papirfabrikk. Råstoffet skal i størst mulig grad være avløpsvann og slam fra avispapirfabrikken, samt avfall fra oppdrettsindustrien. Kostnaden for første byggetrinn er anslått til opp mot 400 millioner kroner. Enova støtter prosjektet med over 80 millioner kroner.
Planene har eksistert en stund, men ramme- og markedsvilkårene har gjort at de er blitt liggende på is.
– Nå når den nye regjeringen fra 1. juli fjerner avgiftsfritaket på naturgass, blir konkurransevilkårene like for naturgass og biogass. Formelt har
vi ikke tatt investeringsbeslutningen, men det vil nå skje. I sommer skal byggingen være i gang, sier Biokraft-sjef Håvard Wollan.– Avgiftsendringen var helt avgjørende for at dere nå går i gang?
– Ja. Nå er konkurransevilkårene like. Etter budsjettenigheten mellom regjeringen, KrF og Venstre, er interessen for oss endret over natten. Både banker og kunder er med ett mye mer positive, og ønsker at ting skal skje raskt, sier Wollan.
– Nå gjelder det bare at dere ikke endrer på disse reglene da, legger han til, og ser bort på sidemannen, Høyres miljøpolitiske talsmann, Nikolai Astrup, som er på besøk hos Biokraft.
– Det er ingen grunn til å bekymre seg, det kommer ingen reversering. Vi ønsker å legge til rette for miljøvennlige løsninger, og biogass er et viktig virkemiddel for å få ned utslippene fra veitrafikken, sier Astrup.
Nye arbeidsplasser
Første byggetrinn nkan produsere gass tilsvarende 120 GWh (millioner kilowattimer). Det vil øke den samlede biogassproduksjonen i Norge med 50 prosent. Målet er at Skogn-fabrikken skal være leveringsklar i løpet av andre halvår i 2016.
– I første omgang snakker vi om en 30 til 40 arbeidsplasser på Skogn. Etter at vi er ferdige med byggetrinn to og tre snakker vi om et tresifret antall arbeidsplasser, sier Wollan.
Utenfor Biokrafts kontorvegger går bybussene i Trondheim. Drøyt 200 av dem er gassdrevet, og planen er at disse skal over på biogass, men foreløpig har ikke det skjedd.
– Biogass har vært for dyrt, men avgiftsendringen nå må føre til at vi forplikter oss til å få bussene over på biogass, sier leder for Trondheim Høyre, Henrik Kierulf.
Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.